Verschillende bezoekers…. - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu Verschillende bezoekers…. - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

Verschillende bezoekers….

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

26 Juli 2010 | Namibië, Rehoboth

Hallo allemaal,
Het is alweer een hele tijd geleden sinds ons laatste berichtje. We zijn dan ook ontzettend druk geweest en nog steeds. Dus tijd voor een snelle update tussendoor.

Schoolklas

Met de schoolklas loopt het goed. Het valt niet altijd mee, want het zijn echte pubers. Waarvan de helft nog nooit in zijn leven in een school is geweest dus het is niet altijd even gemakkelijk voor ze om te luisteren. Toch genieten we erg van de kinderen. Ondanks dat ze al 17 zijn, vinden ze het heerlijk om te kleuren of monopoly te spelen.

De afgelopen weken gaat er ook steeds een groepje jongens met ons mee op zondag naar de kerk. En aanstaande woensdag is er een doopdienst waar een aantal kinderen zich zullen laten dopen.

We maken ook heel wat met ze mee. Ricardo, 1 van de jongens, is een aantal weken terug neergestoken in het weekend. Zijn darmen hadden eruit gehangen en hij is met de ambulance naar Windhoek gebracht. Wij hoorden zondag van de anderen wat er gebeurd was en hebben hem maandagochtend in het ziekenhuis bezocht. Hij was helemaal opgezet van al het vocht en zat onder de slangen. Hij was in zijn blaas gestoken en hieraan was hij geopereerd. Hij mocht een week niet eten. Zijn familie kijkt niet naar hem om en hadden geen middelen om naar Windhoek te gaan. Wij zijn om de dag geweest en namen steeds iemand anders mee aan bekenden en familie. Na een week mocht hij mee naar huis, maar zijn wond (13 hechtingen; in Nederland zou de dokter voor dezelfde wond minstens 25 hechtingen gebruiken) moest elke dag verschoond worden. Bovendien moest hij goed eten en warm blijven. Iets wat niet echt mogelijk is in het blikkie waar hij inwoont. Dus hij heeft anderhalve week bij ons in huis gewoond. Best leuk zo’n 16-jarige zoon. En naast zijn juf en moeder was Willemien ook zuster want het verschonen mocht ik ook doen. Hij heeft genoten van het lekkere bed, de warme douche en de aandacht. Monopoly is nu zijn lievelingsspel. Inmiddels is hij weer bij zijn vrienden en maakt hij het goed. De wond is mooi genezen.

Huisbezoek

Ook de huisbezoeken gaan gewoon door. Iedere dinsdag en donderdag schrijven we weer nieuwe kinderen in, die volgend schooljaar in aanmerking komen voor hulp.

3 weken terug hebben we een baby uit huis gehaald en samen met de vader naar het ziekenhuis gebracht. Het meisje was zo ondervoedt dat je haar vel bijna rechtop kon zetten. Ze was al anderhalf, had al tandjes en kiezen maar kon niet zitten, kon haar hoofdje nog niet rechtop houden, ze had helemaal geen kracht. Echt zielig om te zien hoe mensen hun kind zo kunnen verwaarlozen. Margreth (zo heet ze) ligt nu al een aantal weken in het ziekenhuis en ze gaat echt vooruit. Ze kan weer lachen en al eventjes rechtop zitten. Maar ze zal zeker nog een hele tijd moeten blijven. We bezoeken haar en de andere kinderen altijd op zondag. Dan helpen we de zusters met voeren. Jaja, jullie lezen het goed “we”. Wilfred leeft zich ook helemaal uit met die kleintjes. Onthoud daarbij de naam “Kastoor”, want dat is echt mijn lieveling. Ik zal proberen de volgende keer een foto van hem te maken en op de site te zetten.

Ander bezoek

Verder hebben we veel bezoek gehad en zitten we er nog middenin. Begin juli was Wilfreds zus Gerjanne hier met het gezin en een vriendenstel zij zijn hier een aantal dagen geweest en komen morgen nog voor 2 dagen terug voordat ze weer naar Nederland vliegen. Verder zijn Eline en Simon hier een aantal dagen geweest en gisteren hebben we Annelies en JanWillem naar Windhoek gebracht die ook een week bij ons waren. Eline en Annelies waren twee collega’s van Willemien op de Prinsenhof in Apeldoorn. Het was superleuk om Nederlands bezoek te hebben en te delen wat je hier aan het doen bent. Het scheelt gewoon veel als mensen er een beeld bij hebben. Ook Rene is met zijn gezin in Namibië en vandaag is ook Bert met zijn gezin aangekomen. Volgende week zal de grote groep uit Den Ham komen met 53 mensen, dus dan hebben we een flinke bezetting.

Overig

Zaterdag organiseert het RKC hier een heuse professionele hardloopwedstrijd dwars door Rehoboth en na 8 maanden geluierd te hebben heeft Wilfred besloten mee te doen. Daarom werd er vorige week zomaar 5 km hardgelopen. Helaas resulteerde dit in een blessure van 2 open vleeswonden op zijn hakken aangezien hij nieuwe schoenen had. Dus het is nog even afwachten of hij werkelijk als eerst over de streep zal gaan of dat hij blootvoets als laatste eindigt.
Iedereen denkt nu dat ik mij aanstel, maar het herstel van mijn hakken is echt dramatisch langzaam en de wedstrijd is 10km. Ik kon laatst net de 5 km volbrengen en daar deed ik al zeker 28 minuten over. Waar is die goede oude tijd gebleven…. Ik probeer morgen en donderdag nog te lopen en dan zullen we zien waar zaterdag het schip strandt.

Het weer is nog wat wisselend, 1 week terug vroor het hier weer en hingen de ijspegels aan het dak. Momenteel is het al aardig wat warmer, zo’n 9 graden ’s nachts. Dus dat is lekker.

Willemien mocht afgelopen zondag in de kerk wat vertellen over het werk wat we doen maar ook over Gods opdracht om om te zien naar de mensen om je heen. Foto’s zijn te bewonderen op www.renekidscentre.nl

Komende tijd

Volgende week hoopt Willemien haar verjaardag te vieren en gelijk ook de verjaardagen van de kinderen aangezien de helft niet weet wanneer ze jarig zijn doen we alles in 1 keer en wordt het een groot cadeautjes festijn. Dan zullen we druk zijn met de groep uit Den Ham. Er zal nog wat afvergaderd worden nu zoveel bestuursleden hier zijn en eind augustus zullen Rende en Marieke ons verblijden met een bezoekje en zullen we ook 2 weken wat meer rust hebben, want dan is het vakantie in Namibië. En dan is het alweer september en komen we al bijna weer terug naar Nederland.

Anekdote van de week:

Johannes is een kind wat in onze huiswerkklas zit en is 12 jaar. Hij wil Willemien even onder 4 ogen spreken. Dan zegt hij: “Ik moet iets vertellen, ik ben niet naar school geweest. Want ik moest mijn hemd wassen van de lerares. En toen had ik hem gewassen maar toen is hij bevroren. En toen wou ik hem ontdooien boven het vuur, maar toen is er een gat in gebrand. Maar nu heeft mijn moeder hem weer genaaid, dus morgen kan ik weer naar school.”

Taalles:

Lekkerkie = snoepje
Stokkie lekker = lolly
Sak = tas
Oorring = oorbel

Voor de mensen die nog weg gaan, een hele fijne vakantie gewenst! En tot snel!

Liefs Wilfred en Willemien

• 26 Juli 2010 - 19:35

Weynie:

Super leuk om jullie verhaal te lezen. De foto's zijn ook geweldig om te zien. Jullie zijn echt heel super bezig, gaaf! Wel een leuk gezicht hoor, Willemien, jij met zo'n lief kindje op schoot????!!!!
    Enne, is het nog een beetje te doen met al die witkoppies uit Holland die vakantie komen vieren?

Fijne verjaardag!
    Big hug

• 26 Juli 2010 - 22:24

Daan En Anja En Kids:

Hey lieve luitjes,
    Mooi verhaal weer hoor,en zo geweldig om te lezen hoe het met alle kids gaat!!Onze kids hier(en wy natuurlyk ook)bidden trouw elke dag voor de kindjes in Namibie,dat word by geen 1 gebed vergeten,we denken veel aan jullie,dat is niet iets wat minder wordt,eerder meer maar we leven ook intens met jullie en iedereen mee.
    Nou lieve mensen,geniet van alles en iedereen,doe de groetjes maar aan Gert en Gerjanne en de kloppertjes enne...geniet die dag:5augustus!!(goed he,dat ik dat nog weet,tja as je gelyk met onze oudste jarig bent...)Dikke drukkie van ons!!

• 27 Juli 2010 - 19:26

Johan:

Elke keer weer mooi om jullie verhaal te lezen. Wilfred, als jullie terug zijn moeten we nodig een potje voetballen, ff aan de conditie werken. Dat kereltje bij jou op de foto wordt volgens mij ook voetballer, mooie O-benen.

Veel succes daar en een fijne verjaardagen, geniet ervan.
    Groet.

• 04 Augustus 2010 - 06:44

El:

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Hou van jou!!!

• 09 Augustus 2010 - 08:48

Mieneke:

Willemien van harte proficiat! Veel lekkerkies uitdelen aan je 'kroost'.Leuk die foto van jou en Annelies. Ik ben benieuwd naar de verhalen als we weer gaan beginnen op de PH.
    Groet uit druilerig Apeldoorn.

• 09 Augustus 2010 - 15:23

M. Ruitenberg:

Hey buurman,

Ik lees je koffieverzoek nu pas.....aii aii wat jammer. In blok B doen ze namelijk niet aan internet.

Ik zal je van de week een kopje goud schenken. Je bent wel een dure zeg, weet niet of dat wel uit kan.

• 02 September 2010 - 21:11

Rita:

Hey,

Hoe gaat het daar (al lang geen nieuwsbrief meer gezien :))? Veel verhalen gehoord van je ouders en natuurlijk de foto's gezien. Zag er helemaal goed uit. Succes verder daar en ik denk aan jullie!