Allemaal weer terug van vakantie? - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu Allemaal weer terug van vakantie? - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

Allemaal weer terug van vakantie?

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

14 September 2010 | Namibië, Rehoboth

Hier zijn ook de laatste vakantiegangers vertrokken. We hadden bezoek van Wilfreds neefje met vriendin, zij zijn 2 weken bij ons op het centrum geweest. Dit was voor ons een afsluiting van een paar drukke maanden vol bezoek.

Bezoek

Een groot gedeelte van het bestuur is geweest, Bert en Carla met Janne en René en Miriam met de kids en Mandy. Goed om zo bij elkaar te zijn en te praten over het project en alles wat we meemaken. In juli hadden we natuurlijk al bezoek gehad van verschillende vrienden en collega’s en begin augustus is er een enorme groep uit Den Ham geweest. 53 Den Hammers kwamen het centrum onveilig maken en hebben veel gedaan. We hebben nu een heuse stoep voor ons huis, wat een hele vooruitgang is i.p.v. dat zand. De andere huisjes zijn mooi opgeschoten. En ze hebben veel voor de kinderen gedaan. We hebben 2 jeugdavonden gehad, 3 sportmiddagen, 3 kidsclubmiddagen, de opkomst werd steeds groter en de laatste dag waren er 730 kinderen!!

Voor de kinderen van de schoolklas was het wel even wennen, al die witkoppies op het terrein. Maar ook zij hebben genoten, want ze kregen muziekles en we zijn lekker een ochtendje naar het zwembad geweest waar de meesten nog nooit waren geweest.

Verjaardag

Op 4 augustus heeft Willemien haar verjaardag gevierd en ook gelijk die van de kinderen. De meeste kinderen weten niet wanneer ze precies jarig zijn en het vieren doen ze al helemaal niet. Daarom was een Oud Hollandse verjaardag, zeer geslaagd. We hebben cadeautjes uitgepakt, pannenkoeken gebakken en gegeten, film gekeken, spelletjes gespeeld o.a. snoephappen, zaklopen, spijkerpoepen en stoelendans. En er was natuurlijk verjaardagstaart. Ze hebben de dag van hun leven gehad.

Verder was er aardig wat Nederlands bezoek en zijn er heel wat kaarten aangekomen voor Willemiens verjaardag dus het was zeker geslaagd!

Vakantie

25 augustus hebben de kinderen 2 weken vakantie gehad. Een soort van lentevakantie. Daarmee is ook meteen het warme weer ingeluid. Voor vorst hoeven we nu niet meer bang te zijn, het is hier inmiddels overdag alweer rond de 30 graden. De eerste week van de vakantie was het vooral even bijkomen van al het bezoek. Lekker een dagje Windhoek, we waren 2 jaar getrouwd dus dat hebben we gevierd met een etentje en verder hadden we heel veel om op te ruimen en voor te bereiden. In de tweede week hebben we Rende en Marieke opgehaald en hebben we wat relaxter aangedaan.

Aan de slag

Inmiddels zijn we weer aan de slag en zijn we alweer in de tweede schoolweek. Het is mooi om te zien hoeveel de kinderen al geleerd hebben, maar ook hoe ze gegroeid zijn in hun gedrag. Na de vakantie is er ook een tweede klasje begonnen. Met de huisbezoeken hebben we al aardig wat nieuwe kinderen ingeschreven die niet naar school gaan. Sommigen van hen hebben wel de schoolleeftijd, maar er worden niet midden in het jaar nieuwe kinderen aangenomen. Het nieuwe schooljaar begint in januari dus dit zou betekenen dat deze kinderen nog maanden thuis zitten. Daarom hebben we een soort voor-schools programma gestart waar 8 kinderen, 2 maand lang, in de ochtenden naar het centrum kunnen komen. Zo leren ze vast weer regelmaat, zitten ze niet alleen maar bij het huis en leren ze alweer nieuwe dingen. Zo hebben ze een basis als ze straks naar school toe gaan. Er zijn 3 nieuwe meiden aangekomen die 2 maand hier zijn en PABO studeren. Dus dat zijn onze nieuwe juffen die het klasje draaien.

Willemien moet nu aan de slag om deze kinderen in te schrijven in de nieuwe scholen, met ouders te overleggen over de financiën en straks moeten er weer schoolspullen aangeschaft worden. Ook zijn er nieuwe kinderen geregistreerd die te oud zijn voor de reguliere scholen en die volgend jaar bij ons op het Kidscentre een tweede klas zullen vormen. Dat betekend dat deze kinderen ook getoetst moeten worden voor niveau en dat we volgend jaar 2 schoolklasjes zullen hebben. De kinderen die nu in de klas zitten blijven nog een jaar, maar sommigen zullen wel stage gaan lopen. Zo hopen we de kinderen uiteindelijk met werk van school af te laten gaan.

Werkzaamheden

Wilfred heeft ook een bezige maand gehad. Het eelt staat op zijn handen en dat komt niet van de financiën. Hij is druk geweest met het begeleiden van de bouw, vooral toen de Den Ham groep er was, verder heeft hij zelf ook geschilderd samen met zijn neef. Verder ook aardig wat bezoekjes aan Windhoek om spullen aan te schaffen, afspraken met de accountant, de verzekeraar etc.

Nederlands nieuws…

Op 1 december vliegen we terug naar Nederland, we zullen ’s avonds laat aankomen. Dan vieren we Sinterklaas, Wilfreds 30ste verjaardag, Kerst en Oud en Nieuw allemaal in Nederland en dan zullen we op 11 januari weer terug vliegen naar Namibië. Aangezien we nog voor meerdere jaren denken te vertrekken zal ons mooie huis in Zwolle in de verkoop gaan. Dus mochten jullie nog geïnteresseerden weten, roept u maar……Ook als iemand een idee heeft waar we onze meubels kunnen opslaan (mits we ze niet verkopen) zou dat ook fijn zijn….

• 14 September 2010 - 14:46

El:

En niet te vergeten: wij gaan elkaar weer zien in december!!! Yaaaaaaahoooo!!!

• 14 September 2010 - 16:04

Roos:

Hey lieve schatten,

Dat is weer een boel gezien, gehoord en gedaan dus!! Jullie zijn kanjers!! :-)

Hoop ook echt zelf weer eens af te reizen richting Namibië om alles met eigen ogen te kunnen aanschouwen (en jullie met een bezoekje te vereren natuurlijk, dus vrijhouden he, dat huisje numero 3... ;-) )

Dikke knuffel Roos

Oja PS: wat betreft de opslag van jullie spullen: de computer en de wasmachine mogen zolang nog wel even hier blijven staan hoor, staat niet echt in de weg... hahahahaha!!!

• 14 September 2010 - 18:24

Vanuit Den Ham:

Hoi Wilfred en Willemien.
    Goed om te horen en te zien dat het goed gaat met de kinderen. Zet maar lekker veel foto's op de site. We blijven nieuwsgierig hoe ver de bouw is en wat jullie allemaal doen.
    Groetjes vanuit een nat en koud Den Ham.

• 15 September 2010 - 21:49

Anouk Brinkman:

Hooi Juf

Ik zit dit jaar in groep S!
    bij meester martin,en juf mineke!
    ik hoorde van mijn Juf!
    dat je daar blijft wonen!
    Dat vind ik Erg jammer,maar ook weer goed!
    Nog heel veel plezier,en suc6 daar!
    ik hoop als je ene keer naar nederland gaat dat je nog is opbezoek komt
    als ik dan nog op school zit is afwachten maar ja XD

Groetjes xx Anouk

• 16 September 2010 - 21:40

Mieneke:

Jullie zijn inmiddels aardig ingeburgerd. Leuk om te lezen hoe jullie bezig zijn alles op poten te zetten. Van Annnelies al gehoord hoe geweldig het is dit werk te doen. Waarschijnlijk zien wij elkaar nog in december. Vanaf Januari ben ik helemaal vrij!! Ik stop op de prinsenhof. Heerlijk, lekker de Keltische weg bewandelen en zien wat op mijn pad komt. Nu ben ik aan het bedenken wat voor soort afscheidsfeestje ik ga geven. Misschien kan je er nog bij zijn Willemien. zou leuk zijn.
    groetjes (ook van Jorim)

• 13 Oktober 2010 - 21:00

Peter-Jan En Annerie:

Hey Hello Folks!

Leuk nogmaals jullie verslag te volgen. We maken het op dat het goed met jullie gaat. Super! Nog een paar jaar in Namibie. We gaan jullie dan wel echt missen hoor. Maar goed we kunnen nog wel even mogelijk wilfreds verjaardag meevieren in december. Nou succes nog ff. Keep up the good work.

• 24 Oktober 2010 - 10:37

Karin Booy:

Hi harde werkers!

Ik heb bewondering voor jullie inzet en enthousiasme en vind het erg leuk om via jullie site op de hoogte te blijven.

Kan ik jullie ook direct mailen? Alvast dank,
    Karin Booy