Alweer een half jaar voorbij - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu Alweer een half jaar voorbij - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

Alweer een half jaar voorbij

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

02 Mei 2010 | Namibië, Rehoboth

Hallo allemaal,

Hoe is het in Nederland? Hier in Rehoboth is alles goed. De tijd vliegt, volgende week zijn we hier alweer een half jaar! We hebben het super naar onze zin en delen weer graag wat avonturen met jullie.

Inmiddels zijn we hier nog maar met 4 mensen over. Eind maart hebben we een spoedbezoek gehad van onze bestuursleden Bert en Rene, die ons een week lang hebben uitgeput en toen weer zijn vertrokken. (Verder hebben we een hele goede tijd samen gehad hoor!) En Susanne en Martijn zijn begin april naar huis gevlogen. Hard werken dus.

Wilfred heeft als extra taak de bouw waarnemen. Dus iedere dag loopt hij met zijn kopje koffie over het terrein en kijkt hoe alles er aan toe gaat en stuurt bij waar nodig. Verder is er een wekelijks overleg met de aannemer en daarnaast nog de financiën, jaja onze Bossie is er maar druk mee. En dan nog maar te zwijgen over al die geiten die hij inmiddels al zo’n 4 keer van het terrein heeft gejaagd. Voor hen geldt dat het gras wel degelijk groener is bij de buren.

Willemien verveelt zich ook zeker niet. Die heeft niet eens tijd om de boodschappen te doen (dus die doet Wilfred ook) 3 dagen in de week de schoolklas en de huiswerkklas. 2x in de week op huisbezoek, waar weer veel nieuwe kinderen geregistreerd zijn en dan nog Kidsclub en vergaderen…..

Maar als je dingen doet die je leuk vindt en waar je hart ligt dan krijg je er energie van en dat is bij ons beiden het geval. Ons geniet het rerig! (we genieten er zeker van!)

Kidsclub

Op maandagmiddag hebben we nog altijd de Kidsclub en deze wordt steeds populairder. Op het moment ligt ons recordaantal op 650 kinderen. Dit is echt enorm veel. Aan het begin als we hen welkom heten praten we tegenwoordig door een megafoon, anders is het onmogelijk om er over heen te schreeuwen. Ieder week zijn er ook weer nieuwe kinderen die hun hart aan God geven, super om te zien. Alhoewel ook veel kinderen komen voor het brood en de appel, maar ja, dat kunnen we ze ook niet kwalijk nemen.

Schoolklas

Verder worden we aardig bezig gehouden door onze pubers die op de di,wo en do komen voor ons schoolprogramma. Het is niet altijd even gemakkelijk. Het zijn jongeren die nooit naar school zijn geweest dus ook niet weten wat gewoon is. Ze zijn geen gezag boven hun gewend o.a. door het gebrek aan ouders. Toch genieten ze enorm van het naar school gaan en leren ze veel. Rekenen is hun lievelingsvak.

Afgelopen vrijdag hebben we de vakantie met ze ingeluid door naar Oanob Dam te gaan. Dit is een vakantiepark met een klein zwembadje met glijbaan en een groot stuwmeer waar je kunt zwemmen. Ze vonden het helemaal geweldig, ondanks dat het dichtbij is, waren de meesten er nog nooit geweest en hadden ook nog nooit gezwommen. Maar zwembandjes helpen voor alle leeftijden. Nu hoeven ze alleen nog maar dinsdag hun rapport op te komen halen en dan hebben ze 3 weken vakantie.

De huiswerkklas heeft met blijdschap de schriftjes in ontvangst genomen die De Prinsenhof (Willemiens voormalige werk) gemaakt heeft met kerst en meegegeven heeft aan Rene. Zij hebben deze week nog een leuk programma en dan hebben ook zij vrij.

Zoals je hoort zijn er de komende weken niet zoveel bezigheden op het centrum. Dus ook wij doen het lekker rustig aan. Morgenochtend om half 5 rijden we naar het vliegveld in Windhoek om daar Wilfreds ouders, broer en schoonzus, oom en tante en ouders van schoonzus en nog een vriendin van Joanneke op te halen. Zij zullen de komende weken met ons doorbrengen. Voor ons betekent dit dat we vanaf donderdag 6 mei t/m woensdag 19 mei niet bereikbaar zijn. Dan zullen we rondreizen met Wilfreds ouders en oom en tante (jaja, het valt niet mee om in Afrika te wonen). We kijken er naar uit.

Verder willen we iedereen in Nederland ontzettend bedanken. Vooral onze thuisfrontcommissie. In de maand maart waren we zendeling van de maand en zijn er lekkere caken en koeken voor ons verkocht. Dit weekend was het zendingsweekend in de Fontein en zijn ze weer druk voor ons geweest met een stand en al. Baie Dankie!

Verder hebben we inmiddels al 2x met een grote groep geskyped. Vanmiddag met onze gemeente in Nederland live verbinding en vorige week heeft Willemien met de kinderen van de Prinsenhof kunnen skypen, helemaal leuk was dat. Voor de mensen die nog geen Skype geïnstalleerd hebben, je mist er echt wat aan…..

We zijn blij dat zoveel mensen onze verhalen lezen, een mailtje sturen, een belletje doen, een kaartje of pakketje sturen, of iets lekkers voor ons opeten……helemaal super!

Anekdote van de week:

Zowel bij jullie als bij ons is de tijd verzet. Dit betekent dat het hier nu 1 uur vroeger is als bij jullie. Bij ons is de klok dus een uur achteruit gezet . Dit gebeurde net als in Nederland van een zaterdag op een zondag. Willemien zei nog, gelukkig hebben we pas dinsdag school dan kunnen de kinderen zich niet vergissen. Jullie voelen hem al aankomen, dinsdagochtend kwart voor 7 stonden de kinderen op de stoep, stomverbaasd dat de teacher nog niet wakker was………..

Taalles:

Handenklap = applaus
Vorentoe = naar voren
Paneelkassie = dashboardkastje
Spoedmeter = kilometerteller
Agtervensterontwasemer = achterruitverwarming
Ruitveér – ruitenwisser

Lieve mensen tot snel!

Ons wens jelle/u lekker dag toe!

Wilfred en Willemien

• 02 Mei 2010 - 16:17

Joanneke:

Ha buurvrouw..
    wat kun jij het allemaal toch mooi verwoorden :)

• 02 Mei 2010 - 19:18

Annemarieke:

hoi allemaal,

nou jullie hebben het weer goed voor elkaar met een vakantiereisje voor de boeg, maar dat mag ook na alle arbeid die jullie verricht hebben. jullie zijn goed bezig daar en houd er plezier in dan komt het allemaal goed

groetjes gilco en annemarieke en kids

• 02 Mei 2010 - 19:53

Mieneke:

Leuk hè dat skypen met 'de prinsenhof'. we waren er de hele dag al zenuwachtig van.het is een wonder dat dat kan.Na afloop hebben we met de hele bovenbouw staan dansen op Pata Pata van Myriam Makeba. Geweldig en voor herhaling vatbaar.Geniet van jullie vakantie met de familie.

• 02 Mei 2010 - 19:54

Mieneke:

• 02 Mei 2010 - 21:21

El:

Stoere teacher hoor, als ik je zo op die foto zie!
    Ennu, bij 'pannenkoeken eten': gezellig gezinnetje met 7 kids gheghe!

• 03 Mei 2010 - 12:01

Suus En Martijn:

Hey,

Vanochtend heelhuids bij het vliegveld gekomen, kon je de weg vinden Wilfred ;)
    Geniet lekker van de vakantie en natuurlijk van alle gezelligheid met de fam! Wij vonden het leuk om je pa ff te spreken! Ennuh als we alle foto's zien krijgen we echt heimwee, heerlijk dat het zo goed loopt!

Liefs, MenS

• 03 Mei 2010 - 14:23

Marieke:

Heej!

Dit klinkt weer erg leuk en intressant allemaal.
    Is de familieclub al geariveerd!

fijne reis en vakantie met elkaar!

Groetjes Marieke

• 03 Mei 2010 - 14:23

Marieke:

Heej!

Dit klinkt weer erg leuk en intressant allemaal.
    Is de familieclub al geariveerd!

fijne reis en vakantie met elkaar!

Groetjes Marieke

• 12 Mei 2010 - 20:07

Henriëtta:

Hallo, hoe hebben jullie het daar met je ouders? Doe ze de groeten van ons allemaal en hopenlijk hebben zij het naar hun zin! Maar dat kan niet anders, want ze verlangden erg naar hun zoon en schoondochter.

Groetjes vanuit Oldebroek
    Vaessen mode & trends.

• 13 Mei 2010 - 08:52

Debora:

Wat is het toch genieten om jullie belevenissen te mogen volgen. Echt geweldig hoeveel kids er op de club afkomen!!! Geniet lekker van jullie vakantie...
    Groetjes,
    Bertrick, Debora en Janoah