De school is begonnen!! - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu De school is begonnen!! - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

De school is begonnen!!

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

19 Maart 2010 | Namibië, Rehoboth

Zoals beloofd een update over het schoolprogramma. 3 weken geleden zijn we begonnen. Er zijn 10 jongeren die op de dinsdag, woensdag en donderdagochtend bij ons onderwijs volgen.

De eerste dinsdag was voor iedereen spannend, hebben ze er zin in? Komen ze op tijd? Zijn ze er allemaal?

Maar de eerste ochtend stond de hele ploeg in hun beste kleren om half 8 al op de stoep (een half uur te vroeg). De leeftijd van deze jongeren varieert van 13 tot 19 jaar. We begonnen met een ontbijt, wat we elke ochtend doen, en zijn daarna aan de slag gegaan. De helft van de groep moet nog leren lezen en schrijven, zij zijn nog nooit naar school geweest. De andere helft is wel een aantal jaar naar school geweest dus met hen starten we met rekenen, engels en aardrijkskunde.

Inmiddels zijn we 3 weken bezig. Ze zijn nog steeds allemaal erg enthousiast en zijn ook nog steeds elke ochtend te vroeg. Een goed teken dus. Ik (Willemien) vind het heerlijk om weer juf te zijn en weer eigen kinderen te hebben. Het is mooi om te zien hoe snel ze dingen op pakken en wat ze allemaal al hebben geleerd in die drie weken. Het is een leuk stel, wel echte pubers, maar dat hoort bij de leeftijd. Op het ene moment lijken ze ook heel groot met hun 17 of 19 jaar, maar het andere moment spelen ze met barbies en lego autootjes en dan zie je dat het ook nog echt kinderen zijn. Alles is zo onbekend voor ze, dat ze enorm genieten van een kleurplaat inkleuren ook al ben je dan 19.

We hebben voor een ieder een mooi school uniform gekocht, zodat ze ook echt een schoolgevoel hebben. Nou de jongens waren helemaal trots, ze vonden zichzelf niet op heren lijken, maar op ministers. Naast de theorievakken geeft Joanneke koken en crea en JanJaap geeft techniek en sport. Voor ze naar huis gaan krijgen ze eten en ’s middags zijn er vaak nog wat kinderen die blijven om klusjes te doen. Op die manier verdienen ze hun schoolgeld.

Huiswerkklas

In de tweede week zijn we in de middagen begonnen met de huiswerkklas. Dit is een groep van 17 kinderen die na schooltijd bij ons komen voor eten, huiswerkbegeleiding en de mogelijkheid om te spelen en te sporten. Dit zijn echt basisschoolkinderen van allerlei leeftijden en verschillende scholen. Ze genieten van al het speelgoed en de leuke dingen die ze doen. Joanneke doet de begeleiding van de jongere kinderen en ik van de oudere kinderen.

Druk,druk,druk….

Zo raken we al aardig in een Nederlands ritme. Op maandag hebben we de Kidsclub wat erg populair is. Afgelopen maandag waren er 635 kinderen!!!!!! Dan volgen er 3 schooldagen en huiswerkbegeleiding en op de dinsdag en donderdag doe ik nog de huisbezoeken. Vrijdag is lekker een vrije dag om administratieve dingen te doen, mailtjes te versturen en lessen voor te bereiden.
Ik (Wilfred) heb sinds een hele lange tijd ook weer een ouderwets Nederlands weekje achter de rug met betrekking tot financiën. Het jaarverslag liep 28 februari af en de alledaagse bonnen moesten nog voor een heel jaar ingeklopt worden. Hier ben ik nagenoeg klaar mee. Volgende week de puntjes op de i zetten. Daarnaast heb ik ook de laatste bouwtekeningen en aantekeningen van Martijn ontvangen, zodat ik vanaf april de “begeleiding” omtrent de bouw over kan nemen. Hier heb ik zin in. Als ik (Willemien) tegenwoordig uit “mijn werk” kom dan is mijn man bezet, de laptop bezet en de hele keukentafel bezet, die dan bezaaid ligt met mappen, bonnen en/of tekeningen.

De weekenden en avonden zijn hier heerlijk. Geen afspraken en we doen dan ook zo min mogelijk nog voor het RKC. Lekker een filmpje kijken of een spelletje. Lekker relaxen en er kan weer gebeld en geskypt worden dus dan is de avond ook zo om.

De temperatuur is hier nog steeds lekker warm, in de nachten koelt het wel meer af dus dat is fijn.

Nou jullie zijn weer op de hoogte. Bekijk vooral de foto’s want dat is het leukst, dan krijg je een beetje een beeld hoe het er hier uitziet en hoe de kinderen genieten!

Anekdote van de week:

Maandagochtend lag de vuilnisbak in huis om. Ik dacht dat is apart, want die staat tegen een muur. En er lag afval uit. En er lag een stuk karton met folie bij de bank en de bank was vies. Ik dacht wie is er binnen geweest……maar de deur zat op slot en voor alle ramen hebben we tralies. Dan moest het een beest zijn geweest……..

Er is ’s nachts een kat door het raam naar binnen gekomen, die heeft de prullenbak omgegooid, het afval eruit gehaald, een stukje karton waar een restje vis op zat eruit gesleept en dit op de bank opgepeuzeld. Er lag allemaal graat en vetvlekken op de bank en alles stonk naar vis.

Wat baalde ik, zo’n inbreker zitten we niet nog een keer op te wachten, dus voortaan de ramen ’s nachts toch maar dicht…..

Taalles:

Tronk = gevangenis
Kopzeer = hoofdpijn
Hartzeer = als je verdriet hebt
Drukkie = knuffel
Hoender = kip

Liefs Wilfred en Willemien

• 19 Maart 2010 - 17:42

Elisabeth :

Oh... ik heb zo'n zin in de zomer!!! Mag ik nu niet alvast fftjes komen? gr. uit Den Ham!

• 19 Maart 2010 - 17:58

Johan En Marieke:

Hallo lieve mensen
    Tjonge, wat mooi om te lezen dat alles zo goed gaat. Wij zijn blij en dankbaar voor jullie dat jullie zo mogen investeren in een nieuwe generatie jonge mensen. Wie weet wat zij nog gaan betekenen voor hun gezin, Rehoboth en wellicht Namibie.
    Groetjes en zegen

• 19 Maart 2010 - 18:22

Tet:

Heel mooi en leuk verhaal!
    Dit is Willemien op haar best, haha! In zo'n klaslokaal met stoelendans en dergelijke!

Groetjes, Tet

• 19 Maart 2010 - 20:36

Eline En Simon:

leuk om jullie verslagjes te lezen! we hebben al heel veel zin om jullie van't zomer te zien :)

• 20 Maart 2010 - 06:00

El:

Jullie zouden natuurlijk ook de kat kunnen adopteren als huisdier ;-) Zou toch gezellig zijn, zo samen op de bank met iets lekkers (zoals een stukje vis) erbij?!

• 20 Maart 2010 - 08:41

Emmy:

Ha hallo Wilfred en Willemien!
    Echt gaaf hoe jullie daar met de jongeren aan de slag zijn vol passie! Erg leuk om jullie verhalen te lezen en er zelfs een beetje beeld bij te hebben! :) Een lieve groet vanuit Madrid en heeeeeeeeel veel zegen!!!

• 20 Maart 2010 - 08:41

Emmy:

Ha hallo Wilfred en Willemien!

• 20 Maart 2010 - 08:54

Weynie:

Whaw, wat is dit gaaf! Eindelijk kunnen gaan doen wat jullie wilden gaan doen en te zien hoe belangrijk de eerste periode is geweest! Door er gewoon te zijn en gewoon te doen, nu al deze kids.
    Ik ben echt sprakeloos en onder de indruk van wie Hij is in jullie.
    Kanjers!

Big hug.

• 20 Maart 2010 - 09:10

Frank H:

Geweldig verslag van geweldig werk dat jullie doen. op de foto's is te zien dat jullie het met heeeel veeeeeel plezier doen!!
    Gods zegen samen

• 20 Maart 2010 - 10:41

Suzanne Jansen:

oooh wat ziet je werk er fijn uit zeg :) Heerlijk lesgeven en wat knap zeg hoeveel werk jullie verzetten!
    Liefs Suus

• 20 Maart 2010 - 18:55

Louw-Jan:

Leuk verhaal en de foto's geven inderdaad een goede indurk van jullie dagelijks leven aldaar. Ja,ja en ook mijn afrikaas gaat met sprongen vooruit dankzij de taalles.
    Groeten uit de Dingshoflaan.

• 20 Maart 2010 - 21:00

Mieneke:

Je leerlingen zitten er fris bij in hun witte overhemden Willemien.Lekker druk heb je het opeens. Waar laten jullie die 635 kinderen.Groetjes uit Apeldoorn

• 21 Maart 2010 - 15:02

Rende:

Klinkt goed wat jullie nu allemaal doen!! Eindelijk kunnen jullie doen wat jullie doel is. We hebben al zin in de nazomer;)Groetjess

• 21 Maart 2010 - 19:35

Marjoline:

Hoi Willemien,
    leuk weer een bericht te ontvangen! Wat een leuke klas heb je, allemaal ministers ;).

Ik wens je alle goeds toe!
    Groeten,

Marjoline

• 21 Maart 2010 - 20:59

Inge En Jacko:

Hé kanjers!
    Wat een werk hebben jullie al verzet en wat een inzet voor die kids! We zijn trots op jullie en hebben heel veel zin om het straks allemaal met eigen ogen te zien. Nog 5 weekjes...!!! Ga zo door.
    Liefs van ons.

• 24 Maart 2010 - 11:20

Marieke:

Wat ziet dat er goed uit zeg.
    Echt heel mooi, die klas ook met hun uniformen! Erg leuk! :-D

Heel veel succes nog!

• 24 Maart 2010 - 11:20

Marieke:

Wat ziet dat er goed uit zeg.
    Echt heel mooi, die klas ook met hun uniformen! Erg leuk! :-D

Heel veel succes nog!

• 06 April 2010 - 09:44

Edith:

Heb net ook even jullie foto's gekeken, leuk!
    Wat zijn jullie toch effectief bezig als team. Echte aanpakkers, ieder op zijn/haar vlak.
    Heb echt bewondering voor jullie allemaal!!
    Zijn zegen en vrede!

• 16 April 2010 - 06:49

Ina Ijdema:

wat geweldig en wat ziet het er professioneel uit!
    Ed en ik gaan nu 3 weken varen, en even niet on line
    daarna mail ik weer uitgebreider en blijf jullie via web volgen

baie drukkies en geniet die pad
    Ed en Ina