Baie seeningen vir 2010 en alles wat mooi is! (be - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu Baie seeningen vir 2010 en alles wat mooi is! (be - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

Baie seeningen vir 2010 en alles wat mooi is! (be

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

02 Januari 2010 | Namibië, Rehoboth

Het eerste berichtje in 2010 vanuit Namibië. Inmiddels is het nog steeds warm maar is het ook begonnen te regenen op oudejaarsdag en nu regent het al voor de 3e dag. We zaten ook echt op regen te wachten, maar situaties worden nog troostelozer als het slecht weer is. Hoe hard de regen ook nodig is.

Kerst

Hebben jullie allemaal een fijne kerst gehad? Wij zijn op kerstavond naar de Katholieke kerk geweest naar de nachtdienst en 1e kerstdag naar de kerk en daarna een ziekenhuisbezoek. We gingen samen met vadertje Kers (= kerstman) zakjes snoep rondbrengen. Het ziekenhuis was aardig leeg i.v.m. kerst. Op de kinderafdeling lagen 6 kinderen, waarvan 1 echt superzielig. Raymond was 1 jaar oud, maar zag eruit als 3 maand. Helemaal ondervoed, van dat losse vel wat om zijn botjes hing. En hij had TBC. Het was echt een hoopje kind. Zijn ouders hadden geen geld voor eten en hadden hem 3 weken geleden gebracht, ze waren sindsdien niet weer op bezoek geweest. Nou echt, dan wil je het liefst zo’n kindje meenemen hoor. Op de kraamafdeling waren 2 kleine baby’tjes geboren en verder lagen er vooral hele magere volwassenen door kanker, aids of tbc.

’s Middags zijn we met alle Nederlanders naar Oanob gegaan en hebben daar lekker gegeten, direct ook voor het afscheid van Daan en Anja.

2e kerstdag heet hier gezinsdag en we hebben ’s middags braai gehad met 16 volwassenen en 20 kinderen. Jacobus en Johanna met hun kinderen en kleinkinderen en we hadden het voor Mercia en de kinderen als verrassing gehouden. De kids vonden het prachtig, hebben hun buikjes vol gegeten, van zich af gescheten en gezeken waar het hun uitkwam (echt een hond gedraagt zich nog netter daar het een boom opzoekt) en lekker gespeeld. Er was ook een hele club tieners die het erg gezellig hadden samen en lekker hebben gedanst. Ze vonden het een geweldige avond en wij ook.

Vertrek Daan en Anja

Daan en Anja en de kinderen zijn maandag de 28ste naar huis gevlogen, hun situatie liet het niet toe dat ze hier nog langer konden blijven. We hebben de dag ervoor nog gezellig met iedereen gegeten en ze op maandagochtend vroeg weggebracht. Best even wennen zonder hen, maar de berichten luiden dat ze goed zijn aangekomen, iedereen voor ze klaar staat en de kinderen alweer bij vriendjes te vinden waren.

Vuilnisbelt

Willemien is dinsdag met Susan en Jacobus op huisbezoek geweest. En we zijn dit keer naar de vuilnisbelt geweest. Een plek buiten Rehoboth. Het is eigenlijk verboden voor kinderen om hier te komen maar toch worden ze toegelaten. Er waren zo’n 20 jongens die daar in de weekenden en de vakanties rondslenterden. Zodra er auto’s met vuilnis komen, halen zij met hun blote handen alles uit de wagens en halen het eten wat nog enigszins goed is eruit om op te eten en mee te nemen naar huis. De jongste was 9 en was nog nooit naar school geweest en de oudsten waren al wel 17. Ze waren allemaal vreselijk vies en stonken. Ze waren erg verbaasd dat wij daar naar hun toe kwamen. We hebben wat met ze gepraat en dan zeggen ze gewoon echt dat ze geen goed leven hebben. Hoe ze er niet gelukkig zijn en dat het leven zo niet veel waard is. Zo zielig! We hebben hun namen opgeschreven en hun huisnummers en toen hebben we ze allemaal meegenomen in ons bakkie, zodat we ze naar huis konden brengen. 1 jongen die al 17 was, is 3 jaar niet naar school geweest en had maar tot grade 7 gedaan (basisschool is tot grade 7 en middelbare school is tot grade 12). En hij keek zo hoopvol en wou echt graag weer naar school en van ons leren. Toen hij achter in het bakkie zat vertelde hij dat zijn opa hem een verhaal had verteld over een vrouw die Jezus op bezoek zou krijgen en haar huis netjes had gemaakt. En er eerst een oude man en erna een vieze vrouw aan kwam en dat ze die wegstuurde, omdat ze op Jezus wachtte. Vervolgens kwam er een man in een net pak en ze dacht dat dat Hem was. Maar de man zei: “Ik hoef niet bij je te komen, want ik ben vandaag al 2x geweest en toen was ik niet welkom”. En toen zei de jongen: “Echt, vandaag is het net of Jezus op de vuilnisbelt is geweest in de gedaante van deze mensen.”

We hebben ze afgezet bij hun huisjes in echt het armste gedeelte van Rehoboth, waar ze zonder water en stroom wonen. We zijn eergisteren op huisbezoek geweest bij Cornelius, de jongen van 17. Ze wonen echt met de grond. Hij woont bij een oma van 84 jaar en verder alleen kinderen. Er is niemand die geld of eten binnen brengt, daarom scharrelen ze op de vuilnisbelt naar eten. Tijdens het huisbezoek begon het te regenen wat ons des te meer deed beseffen hoe erg het is om daar te wonen, het huis is niet waterdicht en als je dan op de grond slaapt is dat echt niet fijn. Cornelius werd op nieuwjaarsdag 17 jaar, daarom zijn we nog even langs geweest om appelflappen en oliebollen te brengen.

Oud en Nieuw

Onze oud en nieuw was verder niet heel bijzonder. Overdag heeft Joanneke oliebollen gebakken en Willemien appelflappen. Wilfred was al een aantal dagen ziekjes dus die zag het niet zitten om op oudejaarsavond naar de kerk te gaan, dus wij zijn thuis gebleven. En om kwart voor 12 viel de stroom in heel Rehoboth uit. Bovendien kennen ze hier nauwelijks vuurwerk, dus erg spectaculair was het hier niet.

Bouw

Ondanks dat het bouwvak is zijn er toch wat mensen aan het werk geweest en zitten de keukens in de huisjes en is het water aangesloten. Dus dat is mooi. Nu de afwerkstaat nog, en dat duurt vaak het langst, maar hopelijk (I know, dit zeggen we steeds) zitten we over 2 weken in de huisjes.

Kidsclub

11 januari zullen we starten met de eerste Kidsclub. We hebben deze week een bijeenkomst gehad met alle medewerkers van hier. We hebben 3 vrouwen en 1 jongen gevonden van verschillende afkomst die mee gaan werken met de Kidsclub, ze spreken allemaal verschillende talen, zodat alle kinderen bereikt kunnen worden. Deze week gaan we bezig met het programma en dan zullen we zien hoe het gaat lopen en hoeveel kinderen er komen.

Sponsoren

We merken dat we steeds meer kinderen tegen komen die direct hulp nodig hebben in de vorm van onderwijs en voeding. Vanochtend liepen er 6 jongens op blote voeten en in lompen bij ons in de straat op zoek naar restjes afval, ik gaf ze wat oliebollen en bananen en vroeg of ze hun naam en hun erfnummer op wilden schrijven, zodat we ze een keer op kunnen zoeken. Maar de oudste van het stel schreef niets op, toen ik vroeg waarom niet antwoordde hij:”Ik kan niet schrijven, ik heb alleen Grade 2 gedaan en dat is al 10 jaar geleden, al die tijd ben ik niet naar school geweest”. Nu is hij 18 jaar. Midden januari starten de scholen weer en het zou super zijn als we een aantal kinderen al kunnen financieren, zodat ze begin van het schooljaar kunnen instromen op school. Ook bij de Kidsclub zullen we maaltijden voor alle kinderen verschaffen, we denken dat er zeker 100 tot 150 kinderen zullen komen dus ook hier is geld voor nodig. Nu heeft de stichting een sponsorproject opgestart wat heet de “Benjamin Kids”. Voor 17,50 euro in de maand kun je de kinderen ondersteunen en zorgen wij ervoor dat ze naar school kunnen, eten krijgen, kleding en sport. Dit is een leven van een kind wat op zijn kop wordt gezet, van iedere dag met een hongergevoel doelloos op straat hangen kan een kind nu naar school, wordt het gevoed en kan het ’s middags met leeftijdgenootjes spelen en sporten.

We hopen echt dat er heel veel mensen zijn die dit bedrag er voor over hebben en deze kinderen willen helpen. We zien dat het echt nodig is en dat we voor zoveel kinderen iets kunnen betekenen, maar dat kunnen we niet zonder jullie, we hebben daar echt financiële steun voor nodig.

Als je wil helpen maak dan een maandelijkse gift over op:

Stichting Rene Kids Centre
Rek.nr.: 1247 02 341
o.v.v Benjamin Kids
te Oldebroek
Giften zijn belastingaftrekbaar

En stuur even een mailtje naar ons: willemienhm@hotmail.com dan zorgen we ervoor dat je maandelijks een nieuwsbrief ontvangt over de Benjamin Kids met recente verhalen en foto’s zodat je weet waar je geld aan besteed wordt. Alvast bedankt.

Anekdote van de week:

Willemien kwam bij de Ark van Christ’s Hope en daar zei een vrouw tegen haar: “Hoe kom ik sie jou zo schaars?” Dus Willemien kijkt naar zichzelf en denkt, een rokje en een hempje dat valt toch wel mee. Dus kijkt enigszins rood haar vragend aan….en dan zegt ze:” Want jij komt niet meer so baie langs”. Ze had het dus niet over haar kleding maar over dat ze Willemien weinig zag.

Taalles

Overgeven = opgooien
Kerstman = vadertje kers
Cadeautjes = geskenkies
Snoepjes = lekkerkies
Oliebollen = vetbollen

Dit was het dan weer. We merken dat we steeds meer te doen krijgen en dat vinden we erg leuk. Jullie horen snel weer van ons.

Groetjes Wil en Wil

• 02 Januari 2010 - 12:24

Lissa:

Hai Wilfred en Willemien!
    Wij wensen jullie een heel gezegend 2010 en dat jullie nog meer mooie dingen mogen meemaken. Wat geweldig om jullie verhalen te lezen!
    Blessings from Mich,Lissa & kids

• 02 Januari 2010 - 13:39

Roos:

Lieve allemaal,

Laat ik beginnen met jullie natuurlijk een supergezegend 2010 te wensen!! Ondanks het feit dat jullie duizenden kilometers van huis zijn, toch genoten van oliebollen en appelflappen las ik, haha!! Wilfred je was daar toch hopelijk niet ziek van geworden he?! ;-) Hopelijk ben je inmiddels weer beter!!

Opnieuw een mooi en indrukwekkend verhaal zeg! Het klinkt zo cliché, maar als je zulke dingen leest (en voor jullie helemaal als je het echt meemaakt) dan besef je echt weer des te meer hoe ongelooflijk gezegend wij toch zijn. Raar eigenlijk dat je daar eerst zulke berichten voor nodig hebt, om te beseffen hoe ontzettend dankbaar wij wel niet mogen zijn met onze westerse welvaart. En dan lopen we hier te klagen over economische recessie... It's a strange world!!

Ik blijf het zeggen: echt geweldig dat jullie je hiervoor inzetten!!! Tuurlijk gaat het niet om eigen eer of wat dan ook, maar het mag zeker gezegd en benadrukt worden dat jullie echt ontzettend goed werk doen. Dus tot besluit maar weer het inmiddels bekende citaat "Keep up the good work!!"

Veel liefs voor jullie allemaal!!

Dikke knuffel
    Roos

• 02 Januari 2010 - 16:07

Mieneke:

Wat schrijnend om te lezen over de slechte omstandigheden waarin deze kinderen opgroeien, terwijl hier lekker warm en goed gevoed bij de kachel zitten.Ik hoop dat jullie veel kinderen kunnen helpen zodat ze in ieder geval een beroep kunnen leren.Ontzettend veel sterkte en veel zegen toegewenst bij dat geweldige werk dat julie op je genomen voor 2010. hebben.Willemien ik ben inmiddels begonnen aan een schilderij op je doek. Het worden twee van die gekke patrijzen die je zoveel in Zuid-Afrika ziet, maar dan in de sneeuw en met een eigen interpretatie.
    Groetjes Mieneke

• 03 Januari 2010 - 05:57

El:

Lieve Wilf en Wil,

Gelukkig 2010!!! Dat we elkaar dit jaar maar zullen ontmoeten gheghe...
    Merk nu hoe leuk het is dat jullie een eigen site hebben en dat ik foto's kan zien! Alhoewel de chat afgelopen toch ook wel heul erg leuk was :-D
    You've got mail!

Liefs,
    El

• 04 Januari 2010 - 13:05

Frank:

Hallo Allemaal, De beste wensen en heel veel zegen op jullie werk vanuit Wezep.

• 04 Januari 2010 - 17:26

Jaap En Jacomien:

vanuit het witte oldebroek wensen we jullie alle goeds voor 2010.vanavond komen we bij elkaar voor elleke.We blijven ook aan jullie denken.
    leuk om zo op de hoogte te blijven.
    tot horens!!!

• 05 Januari 2010 - 21:01

Mamsepamsie:

Wil en Wilf,
    Veel Heil en Zegen voor het Nieuwe Jaar.
    Jullie krijgen het al aardig druk als ik het zo lees.Wat een ellendige omstandigheden daar, je weet het wel maar toch, jullie worden nu met je neus op de feiten gedrukt, en wij ook. Veel zegen op jullie werk en sterkte met alles.Is Wilfred al weer beter? Dikke Knuffel van jullie 2e Mamsie

• 06 Januari 2010 - 18:51

Dick En Emmy Bijl:

Lieve mensen,
    Voor jullie allemaal een goed 2010! Jullie krijgen veel oefening in geduld, zo te lezen. Het zal niet altijd meevallen; we hebben veel respect voor jullie inzet en doorzettingsvermogen. We wensen jullie Gods kracht en zegen toe bij al jullie plannen en taken.
    Hartelijke groet,
    Dick en Emmy

• 15 Januari 2010 - 11:24

Ulrich:

Hallo Wilfred en Willemien. Allereerst nog de beste wensen voor 2010. Ik heb met aandacht jullie verhalen gelezen en ik heb bewondering voor wat jullie doen voor de mensen in Namibie. Ik zal geregeld op deze link kijken om jullie te volgen. Keep being a miracle,

IK-BEN Ulrich

• 20 Januari 2010 - 13:49

Peter-Jan Van Oene:

Hey Wilfred en Willemien,

Ik lees dat jullie een indrukwekkende tijd hebben, leuk om de die foto's te zien! Een heel goede tijd nog.! Groetjes Peter-Jan