Tweede trimester alweer om - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu Tweede trimester alweer om - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

Tweede trimester alweer om

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

07 September 2013 | Namibië, Rehoboth

Dag Nederland,

Hoe is het daar? Genoten van een mooie zomer?
Wij hebben hier genoten van een warme winter, het was lang niet zo koud als andere jaren en hebben ons kacheltje nauwelijks aan gehad. Wat daarbij ook hielp is dat we naar een ander huisje op het terrein zijn vertrokken waar de zon de hele ochtend op staat. Ik weet niet of we het in de zomer ook nog zo lekker vinden ;-) We zijn dus verhuisd en hier hebben we een extra kamertje zodat Wilfreds kantoortje gescheiden is van Samuëls kamer en zit ons huisje wat verder af van het huis waar alle programma’s plaatsvinden. Dit is voor Samuël erg prettig, want hij mag niet bij elke les binnen wandelen en dat is nog wel eens lastig.

Periodes

We hebben het tweede trimester van het jaar er weer opzitten. Een schooljaar is hier verdeeld in 3 periodes. Het begint in tegenstelling tot Nederland, in Januari. Dit loopt tot halverwege april en dan is er 5 weken vakantie. Dan loopt de volgende periode van mei tot halverwege augustus waar we dan 2 weken vakantie hebben en dan begint het laatste trimester die duurt van september tot december en dan begint de bouwvakvakantie.

De tweede periode hebben we er dus weer opzitten en dat is gedeeltelijk de zomervakantie bij jullie. Dit zorgt ervoor dat we in deze maanden eigenlijk altijd wel bezoekers op het centrum hebben. Zo kwam Julia (dochter van bestuurslid) hier voor 2 weken en heeft lekker meegeholpen, Samuël vond het maar wat gezellig, een grote zus (ze is 16) er bij voor 2 weken.

En Willemien was 4 augustus jarig, dit is uitgebreid gevierd met een High Tea met de hulp van Julia en Eline.

Daar achteraan kwamen Annelies en JanWillem vrienden (en oud collega van Willemien) en tevens bestuursleden van het RKC. Ontzettend leuk om vrienden over de vloer te hebben. Zij zijn hier al 2 keer eerder geweest en dan is het leuk om weer even samen de programma’s door te lopen en eigenlijk ook te zien hoeveel er al weer gegroeid en veranderd is.

Vakantie

Samen met hen en Simon en Eline zijn we de vakantie begonnen met een paar daagjes samen weg. Aangezien het een uitgestrekt land is moet je enorme stukken rijden om ergens te komen. Gelukkig hebben we een ontzettend makkelijk kind wat zich overal goed vermaakt, ook in de auto. We zijn naar Fish River Canyon geweest, Ais Ais hot springs waar we lekker konden zwemmen en toen doorgereden naar Luderitz, waar we een dagje mooi weer hadden voor het strand en waar we naar Kolmanskop zijn geweest. Een dorpje wat ooit levendig was door de diamantvondst maar daarna verlaten is en nu half onder het zand verborgen is. Bijzonder om te zien.

Terug op het centrum is er dan weer voldoende werk op te pakken. Veel lesmateriaal ontwikkelen we zelf dus daar zit altijd aardig werk in.
Afgelopen trimester was een “bedrijvig”(druk) trimester met nieuwe programma’s.

Eigen radio programma

Sinds mei is er in Rehoboth een nieuw radiostation opgestart door de kerk die wij wekelijks bezoeken. Het heet “kairos radio” , het is een christelijk radiostation bedoelt om het evangelie te verspreiden. Wij zijn gevraagd om hier ook een programma te voorzien en sindsdien gaan Eline en Willemien wekelijks naar de studio waar we elke donderdag tussen 4 en 5 live te horen zijn met “The truth for Youth”. Hier behandelen we wekelijks een onderwerp voor jeugd zowel als voor volwassenen. Het is best even wennen, Willemien deed al wel vaak praatjes op een jeugdavond, maar nu praat je zonder publiek wat kan reageren. We zoeken voor die tijd onze eigen muziek erbij wat bij het onderwerp past en zo vullen we (tegenwoordig makkelijk) een uur. We krijgen leuke reacties van mensen, blijkbaar is het toch goed te horen als er witkoppies Afrikaans praten op de radio en zo weten ze goed te herkennen dat wij het zijn.

Gevangenis

Rehoboth heeft ondanks dat het een kleine gemeenschap is, een eigen politiebureau en een gevangenis. Hier zitten ongeveer 55 mensen vast. Het rechtssysteem maakt dat je bij arrestatie in de gevangenis belandt en als je geen borg toegewezen krijgt of dit niet betaald wordt door je familie je vast blijft zitten tot er uitspraak wordt gedaan in je zaak. Dit laatste kan ontzettend lang duren. Je zaak komt voor en wordt meeste van de keren uitgesteld tot 2 maanden later en dit proces kan zich een jaar zo niet langer herhalen. In Rehoboth is er een cel voor “juveniles” jongens onder de 18 jaar. Deze jongens kunnen in principe onder oudertoezicht geplaatst worden. Voorwaarde hiervoor is dat je ouders of verzorgende hebt die naar je rechtszaak komen, om je op te halen. Helaas is dat niet altijd het geval. Dit heeft tot gevolg dat er een groepje jongens maanden al vastzit zonder dat ze er uit worden gehaald, maar ook zonder bezoek op de zondag, dat betekent dat ze hun cel niet uitkomen. Behalve op het moment dat hun hofzaak is en dan zien ze pas op het moment dat ze voor de rechter verschijnen of er een familielid door de andere deur komt. Als dit niet het geval is weten ze dat ze weer opgesloten worden.

Als je opgesloten zit betekent dit dat je met maximaal 18 mannen in 1 cel zit. Je hebt je eigen matje om op te slapen en dat is het. Er is niets om te doen, geen werk, sport of boeken om te lezen. Niet te vergelijken met een Nederlandse cel. Het leek ons gaaf om deze jongens ook een kans op onderwijs te geven , tijd dat je vast zit kun je beter besteden aan er beter van te worden. Te leren lezen, te leren dat je niet dom bent, dat er voor jou ook nog steeds kansen zijn, dat je straks andere keuzes kunt maken en dat er een God is die een hoopvolle toekomst voor je wil.

Willemien gaat nu elke dinsdag en donderdagmiddag tussen 2 en 4 naar de gevangenis. Momenteel zitten er 6 jongens vast tussen de 15 en 18 jaar. De jongste zit al 7 maanden vast om de simpele reden dat niemand hem komt halen. Zijn ouders zijn overleden en de andere familieleden kijken niet naar hem om. Niemand van hen krijgt ooit bezoek, dus ook nooit een stukje zeep of een nieuw t-shirt, of een extra deken als het koud wordt. Nooit eens iets anders om te eten of te drinken als het gevangenis eten. En nooit eens in ander gezelschap dan van je celgenoten.

Deze 2 middagen zijn dan ook een verademing voor ze. Een moment waar ze naar uitkijken. 3 van hen zijn nog nooit naar school geweest en leren lezen, schrijven en rekenen. De andere 3 zijn al verder gekomen en krijgen al moeilijker lees en rekenopdrachten. En samen leren we over Jezus, Gods zoon. Je komt niet zo snel iemand tegen, die echt nog nooit van Jezus heeft gehoord. Maar hier was het wel het geval voor sommigen. En wat geeft het dan hoop om te horen dat er een liefdevolle God is die om je geeft en die Zijn Zoon voor jou gestuurd heeft om je zonden te vergeven en je een hoopvolle toekomst te geven. Deze jongens hebben een keus voor Jezus gemaakt en elke week lezen en bidden we samen. Bidden jullie thuis ook mee voor deze jongens? Gebed kan hun leven veranderen, niet alleen nu ze vast zitten, maar ook op het moment dat ze er uit komen.

Hardlopen

Voordat jullie denken dat Wilfred stil zit. Naast de financiën , het onderhoudt vna de auto’s, de inkopen en bouwoverleggen heeft Wilfred ook een hobby waar hij momenteel druk voor is. En dat is hardlopen. Hij heeft al aan 3 wedstrijden deelgenomen (vaak als enige blanke). Deze wedstrijden zijn vaak in het zand over een niet afgezet parcours en bultje op, bultje af. Aangezien de wedstrijden niet altijd in dezelfde plek zijn heeft hij al eens 5 uur gereden om er te komen, gerend en weer 5 uur teruggereden. Nu is het niet zo dat hij de enige is die deelneemt. Wendalinus die bij ons werkt is een hardloper die erg goede tijden neerzet en ook echt traint voor deze wedstrijden. Jullie snappen dat beide mannen niet op hetzelfde niveau hardlopen, maar Wilfred houdt het toch goed vol! Voor meer over Wendalinus, kijk op de site: www.renekidscentre.nl

Laatste periode

We zijn nu begonnen aan het laatste trimester van dit jaar. Dit doen we zonder onze lieve collega’s Auke en Annemieke, zij zijn deze periode terug naar Nederland om daar hun kindje te krijgen en dan komen ze volgend jaar ons team weer versterken. Afgelopen vakantie is er een nieuwe collega bijgekomen, Hanneke, zij zal de komende 2 jaar met ons hier samen werken. Komend trimester staat er ook weer van alles op de planning: opening van de schoolklassen, RKC marathon, kamp met de schoolklassen, een ondernemersreis en nog een nieuw echtpaar die komt aansluiten bij het RKC. Maar daarover schrijven we weer in de volgende nieuwsbrief. Voor je het weet heb je toch alweer 2 kantjes weggeschreven en we willen wel dat jullie blijven lezen ;-)

Tot de volgende keer!

Baie seeningen!

Lieve groetjes Wilfred, Willemien en Samuël

• 16 September 2013 - 13:00

Frank:

Hallo Wil en Wil,
    Weer mooi verslag, wat geweldig,Willemien, wat jij voor die jongens in de gevangenis doet. Heel veel zegen op jullie werk en we ondersteunen jullie natuurlijk in ons gebed.

• 22 November 2013 - 15:32

Cees Nuijten:

Hallo Wilfred, via deze ingewikkelde weg even een bericht over onze plannen voor zondag. We willen als dat mogelijk is een afrikaanse dienst met zang bijwonen. Maar we moeten nog 3 uur reizen voor. We in. Rehoboth zijn. Maar ons hoofddoel is een bezoek. Aan het Centrum. Graag snel een bericht terug. We zijn tot morgenavond op dit adres bereikbaar. Hartelijke groeten van Marianne en Hans kreutzer.

• 22 November 2013 - 16:46

Wilfred En Willemien Van Den Bosch:

Hey Hans en Marianne,

Op zondag begint de dienst om 09:00 uur in de Gospel Mission Centre, ligt aan de Bahnhof Str. Aansluitend koffie en rondleiding op het Centre. Mijn emailadres is wvandenbosch@renekidscentre.com en mijn mobiele nummer is +264 81 472 8034. Op 30 oktober jl heb ik nog met u gemaild naar het adres hans.marianne@wolmail.nl via dit emailadres. In die email staan ook mijn verdere contactgegevens.
    Verder kan ik niet zien met welk emailadres u voorgaande bericht hebt getypt.
    Dus ook ik kan niet anders dan via deze manier communiceren en naar uw emailadres. Ik hoor graag van u wat u nog van mij verwacht.
    Groeten Wilfred en Willemien.