Vertrek en aankomst - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu Vertrek en aankomst - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

Vertrek en aankomst

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

10 November 2009 | Namibië, Rehoboth

Zondag was het dan zover, we zijn vetrokken. Erg bizar. De hele week druk geweest met de laatste dingen regelen en rond maken, het huis opgeruimd en de koffers gepakt. Verder ook genoten van de gezelligheid met vrienden en familie, iets wat we zeker zullen missen. Het deed ons goed deze week nog heel veel kaartjes en smsjes te ontvangen van betrokken mensen, erg leuk.
Zondag vertrokken we vanaf Düsseldorf. Onze beide moeders waren mee, Wilfreds broer met vrouw en Willemiens zus met man en nog een stel vrienden. Verder vertrokken dus ook Mirjam en René en Bert en Carla met ons en natuurlijk JanJaap en Joanneke die ook een hele groep familie mee had.
We hadden echt megaveel kilo’s aan bagage mee met z’n allen maar gelukkig kon alles mee. Toen afscheid nemen en dat is natuurlijk nooit leuk. We vertrokken om 17.10 uur naar München, kort vluchtje. Daar even wat gegeten en toen om 20.15 uur ons vertrek naar Windhoek. Lange vlucht en weinig kunnen slapen maar de volgende ochtend om 7 uur (plaatselijke tijd, het is hier 1 uur later) veilig geland op Windhoek. Daar verwelkomde de zon ons al, heerlijk. Vervolgens erg lang gewacht (2 uur) op onze bagage, eerst was er een misverstand dat de bagage in München was blijven steken, maar ze hadden de bagage in Windhoek gewoon naar de verkeerde hal gebracht. Welkom in Afrika dus. Er stond ons een heel comité op te wachten bij het vliegveld, Daan en Anja met de kids en Susanne en Martijn. We hebben onderweg (om langzaam te acclimatiseren) genoten van een lekkere apfelstrudel met koffie (Wilf snakte naar een bakkie; een dubbele espresso knap je zooooo van op hè) Toen op naar onze villa. We verblijven in een mooi groot huis met z’n 10-nen. Ieder stel heeft een eigen slaapkamer en wij slapen in de woonkamer. Prima vertoeven.
We hebben ons even geïnstalleerd en zijn toen naar de supermarkt (De Spar) gegaan om inkopen te doen. Heel apart om hier rond te rijden en te beseffen dat je hier een jaar zult doorbrengen. Nu zijn we er echt. We weten natuurlijk nog nergens de weg en alles is nog onbekend. Heel bijzonder. Het is fijn dat Susanne en Martijn hier al een tijd zitten en bekend zijn. ’s Middags was het dan zover, we gingen kijken naar het Kids Centre (en de huisjes waar we komen te wonen, ook lichtelijk belangrijk) we kunnen het nu wel vertellen, maar je kunt het niet zien op de foto’s. Het gebouw is echt enorm groot, echt enorm! En het schiet al goed op. Heel raar om er zo rond te lopen, maar je kunt je er al goed een voorstelling van maken. En toen de huisjes, ze worden mooi en zijn in het echt best iets groter dan gedacht (alleen de slaapkamer en de douche niet,haha) maar het ziet er goed uit. We hebben kleuren voor op de muren gekozen, die kunnen ze gaan verven. Er moet nog een boiler en een kast in getimmerd worden. De vloer moet er nog in en de betegeling in de douche en dan de keuken en het sanitair nog. Best nog veel dus. De schatting is dat we er begin december in kunnen. Maar tot die tijd is het goed vertoeven in ons riante huis. Dus geen probleem. Wel hebben we veel zin om ook echt straks op het terrein te wonen. Het is een hele andere buurt. We hebben er al rondgelopen en gereden en er komen direct hordes met kinderen achter je aan. Allemaal op blote voeten en amper stof om hun lijf. Ze klampen zich direct aan je vast en hunkeren naar aandacht en liefde. De eerste dronken mannen hebben we ook gezien en lagen al om 3 uur laveloos in het zand, onvoorstelbaar. Maar als je die kinderen ziet dan weet je waarvoor je het doet. Het lijkt me geweldig als je ze straks echt iets kunt aanbieden (brood, drinken, ontspanning, activiteiten…). We hebben ’s avonds lekker gegeten en kort nog even op bezoek in het huis van Daan en Anja. Zij wonen in een ander gehuurd huis. Om 9 uur lag bijna iedereen plat, want je snapt we waren afgemat.
Vanochtend samen ontbeten, erg gezellig met z’n allen. De mannen hebben bank- en andere zaken besproken en de dames hebben overleg gehad met mensen van een andere organisatie (Christs’ Hope) over de Wereld Aids dag op 4 december waar wij als groep mee gaan doen met voetbal en/of volleybal. Verder hebben de dames een huisbezoek afgelegd. Dit wordt gedaan om kinderen in kaart te brengen voor het Kids Centre. Daarnaast hebben ze een bezoek gebracht in het blikjesgedeelte (krotten van blik waar mensen huizen). Onvoorstelbaar hoe ze leven in zulke stink hutjes. Jullie weten het vast wel daar in Nederland, maar jullie zijn toch echt wel gezegend (en wij ook).
Nu even wat praktische zaken. Het slechte nieuws is: Wilfred heeft geen bereik met zijn telefoon en een goede internetverbinding waarmee je kunt skypen is zo vreselijk duur dat we dat voorlopig niet hebben. De verwachting is dat als we begin december in ons huisje zitten we wel ADSL verbinding hebben en er dus geskypt kan worden.
Goede nieuws: Willemien heeft wel goed bereik met haar mobiel, dus jullie kunnen gewoon smsen op het volgende nummer +316-13191187. We kunnen hier wel op internet om onze mail te checken en berichtjes op de site te zetten. Onze mailadressen zijn: willemienhm@hotmail.com en/of wvandeb@hotmail.com . En dan heel leuk nieuws; we hebben hier een vaste telefoon en een speciaal telefoonnummer waarmee jullie ons voor maar 6 cent per minuut kunnen bellen (koopje dachten we zo) op nummer: 0900 123 0006 daarna 0026-462522990. Dan pakken er altijd Nederlanders op en kunnen we even live kletsen. Hierop zijn we bereikbaar tot we naar het Centre verhuizen.
Als er mensen zijn die het project willen steunen óf ons willen steunen, kunnen zij hun giften overmaken op rekeningnummer: 1247.02.341 t.n.v. St. Rene Kids Centre o.v.v. algemeen óf voor Wilfred en Willemien. Wanneer er specifiek onze namen achterstaan, gaat al het gestorte geld rechtstreeks naar ons. Giften kunnen éénmalig of maandelijks worden geschonken. Alvast bedankt.
Tot zover onze eerste bericht van Afrikaanse bodem, we houden jullie op de hoogte. Tot snel.
Groeten,
Wil en Wil

• 10 November 2009 - 19:41

Annemarieke:

fijn om van jullie te horen en dat jullie een goede reis hebben gehad, het begingt al goed met lijnen en apfelstrudel, maar wel heel lekker hoor.
    tot de volgende keer veel liefs Annemarieke, Gilco en de kids

• 10 November 2009 - 20:05

Inge:

Ha zwager en schoonzus!
    Blij te horen, dat jullie goed zijn aangekomen. Ik word al bijna jaloers op jullie zonnetje. Hier is het grijs en nat.... Veel succes met jullie huisjes en hopelijk blijven ze op schema... Als ze in mei maar klaar zijn, hahaha!
    xxx Inge

• 10 November 2009 - 20:38

Hanny:

Hai Lieverds,
    Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen.
    God zegene jullie, en alles wat julie ondernemen.

• 10 November 2009 - 20:55

Weynie:

Hey W&W,
    Gaaf om nu al jullie verhaal te lezen! Blijf maar lekker vaak en veel schrijven.
    Maar eh.....die kilo's waar je pas zo over zat te klagen die gaan er echt niet af met die appeldingen enzo.
    Deel je ff een dikke kus uit aan al je huisgenoten?

Lieve groet!

• 10 November 2009 - 21:07

Jantien :

Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen.
    Het weer is wel aangenaam bij jullie.
    Een warme groet van de wolfjes uit het noorden.

• 10 November 2009 - 21:56

Broer:

Hoi WilWil,

Geen bereik.... Is het een dank je wel? Goed om te horen dat jullie heel zijn aangekomen. Ik ben druk, druk, druk. Ik moet nu als enige zoon voor twee zoons spelen ;-). Doe ze daar de groeten en bereid ze maar voor dat er nog een bossie komt ;-).

• 10 November 2009 - 21:57

Er En Nol:

Hoi Wil en Wil,

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Het goede eten na afgelopen donderdag en zaterdag wordt zo te zien gewoon doorgezet! Ik denk dat het volgend jaar voor Willemien geen nieuwe fotosessie met Nol wordt. Jammer van het skypen, maar we spreken jullie wel via de mail!
    Heel veel succes met wat jullie gaan doen!

Een knuffeltje

• 10 November 2009 - 22:37

Maria O:

Wat heerlijk dat jullie goed zijn aangekomen, het is toch een hele afstand, kan nu weer rustig slapen.Leuk reisverslag leef met jullie mee, laat maar vaak wat van jullie horen
    Liefs 2e MamsieXXXXXXXXXXXXXXXx

• 11 November 2009 - 07:46

Roos:

Hey lieve schatten!

Veilig aangekomen en nu is het grote avontuur dus echt begonnen! Super!!

Ik begreep dat het superwarm weer is he?! Dat typ ik terwijl hier de regen lekker op de ramen tikt...

Verder zullen jullie vast veel indrukken op de doen, de eerste tijd. Schrijnend he, die armoede?? Dat kunnen wij ons echt niet voorstellen vanaf hier. Om dat echt te begrijpen moet je het zien, voelen, ruiken, merken ter plekke. Geweldig dat jullie je gaan inzetten en laten gebruiken om hulp te bieden daar waar het zo hard nodig is!!

Echt heel fijn dat er zo goedkoop gebeld kan worden ook!! Dat is echt spotgoedkoop en dan maakt het voorlopig ook even niet uit dat er niet geskyped kan worden, voor 6 cent per minuut "live" contact met jullie vindt vast iedereen de moeite waard!!

Een dikke knuffel (nog eventjes vanaf de computer van Mir en Rene, maar binnenkort vanaf jullie eigen computer!! Ben er zo blij mee!! ;-) )

Groetjes en veel zegen natuurlijk ook voor de rest van de Hollandse brigade!!

Xxx Roos
    Roos

• 11 November 2009 - 11:06

Els Van De Poll:

Hoi W&W,

Fijn dat jullie met z'n allen goed zijn aangekomen en dat het nu echt gaat beginnen; aan het verslag te zien, zijn jullie ook gelijk begonnen!! Mooi hoor. Fijn dat we jullie zo kunnen volgen in jullie werk en belevenissen in Rehoboth. Gods rijke zegen en Zijn nabijheid toegebeden!!

liefs
    Els

• 11 November 2009 - 12:32

Willeke:

Hoi lieve schatten,

Heerlijk dat alles met de reis en bagage goed is gegaan. Dries en ik waren zondag een half uur te laat om uit te zwaaien. Wij dachten 1 uur verzamelen en dan om 1.30 vertrekken. Maar helaas waren jullie al vertrokken. Wij wensen jullie heel veel zegen en hopen dat jullie veel mogen zaaien in Gods Koninkrijk maar volgens mij gaat dat helemaal goedkomen. Liefs en tot snel. Ps. Wil je Mirjam even een hug geven van mij. Ik mis haar altijd direct als ze weg is.
    Willeke

• 11 November 2009 - 13:26

Kris En Miek:

Hai Wil en Wil!

Leuk om jullie belevenissen zo te lezen! Zo te horen hebben jullie het goed naar jullie zin! Heerlijk ook dat dat huis zo luxe is! Haha! Khoop dat jullie snel weer wat laten horen!

Liefs van Kris en Miek

• 11 November 2009 - 13:52

Elleke:

Lieverds,
    Ben blij om iets van jullie te horen! En ook leuk om al foto's te zien!
    Keek er erg naar uit om deze week alweer te skypen; jammer dat dat em dus nog niet gaat worden.
    Maarrrrrr...zoals jullie weten heb ik geen problemen met mailtjes typen ;-)
    De eerste komt dan ook over een aantal minuten in jullie mailbox!

• 13 November 2009 - 05:34

Anouk:

leuke foto's
    is het daar leuk
    ik hoop dat je daar geniet.dit is mijn E-mail
    anouk-koopman@xs4all.nl

groetjes Anouk

• 14 November 2009 - 11:08

Tet :

Hai Willemien en Wilfred, goed om wat van jullie te lezen. Ik zal binnenkort even wat uitgebreider reageren. Het beste! Lieve groet,

Tet

• 15 November 2009 - 16:52

Edith:

Hey...!
    Leuk reisverslag, compleet mét foto's: gaaf!Super dat jullie met z'n allen je zo nuttig kunnen maken en...
    volgens mij hebben jullie het ook wel knotsgezellig!
    Lieve groetjes aan alle anderen van de pruimpjes!

• 16 November 2009 - 10:20

Gerlien:

En.. Al een beetje gewend aan de lekkere zon? Ga lekker genieten!
    Mooi huisje trouwens in Stadshagen! (alleen lastig vinden ;) hihi)

• 16 November 2009 - 10:22

Mieneke:

gelukkig hadden jullie een goede reis. In Nederland is het enorm druilerig, wat dat betreft bof je met het mooie weer. Van de familie in Zuid-Afrika hoorde ik dat het ontzettend warm is. Je wordt wel weer meteen geconfronteerd met de slechte leef en woonomstandigheden van de mensen. Erg hè? fijn om dan te kunnen helpen.
    Succes met het inrichten van jullie huis en alles wat op je pad komt

• 16 November 2009 - 10:23

Mieneke:

Succes met het inrichten van jullie huis en alles wat op je pad komt

• 16 November 2009 - 13:20

Jelmer:

Ha luitjes! Heel goed om allemaal te lezen. Fijn dat jullie een prettig plekje hebben om te kunnen aclimatiseren. Heel veel succes met het opstarten, en tot sprekens! (6 cent! dat is idd een koopje!)

Greetz Jelmer

• 16 November 2009 - 13:34

Maria:

Hoi Wil en Wilff
    Al een beetje thuis in verweggistan? Kunnen jullie je al een beetje nuttig maken of zitten jullie nog in de aanloopfase?Heel veel liefs en een dikkke knuffel.

• 16 November 2009 - 19:13

Hoi Wil En Wil:

fijn dat alles goed gaat daar bij jullie en mooi weer, Wilfred heb je de mail nog ontvangen van je vader waar je om gevraagd hebt? Ik rij fijn in je auto en zit mooi droog want het is hier erg regenachtig. Wat is jullie adres daar om eens een kaart te sturen ik kan het nergens vinden. Eeen fijne tijd daar en de groeten aan iederéén. ma en pa van den Bosch