1e week in Rehoboth - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu 1e week in Rehoboth - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

1e week in Rehoboth

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

17 November 2009 | Namibië, Rehoboth

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit een superheet Namibië. Het is hier 38 graden in de schaduw dus je kunt je voorstellen hoe warm het is in de zon of in een auto….

We zijn hier al weer een week. Aan de ene kant voelt het alsof we hier al een hele tijd zijn, maar als we de weg proberen te vinden blijkt wel weer dat we hier nog maar net zijn (dit geldt natuurlijk alleen voor Willemien). Je moet je voorstellen dat hier allemaal zandwegen zijn zonder straatnamen met allemaal blikken huisjes erom heen die (voor ons) allemaal op elkaar lijken. Toch gaat ons het rijden goed af, we hebben beiden al meerdere keren achter het stuur gezeten van een “bakkie”. We rijden hier aan de linkerkant van de weg, dus dat is best ff wennen, maar het valt niet tegen.

Even kort wat we deze week hebben gedaan, zodat jullie er een beetje een beeld bij hebben:

De Bouw
De bouw gaat aardig, maar zal nog wel een paar weekjes duren. De container staat nog steeds in walvisbaai dus daar moeten we nog op wachten. We hopen dat het deze week zover komt dat hij hier is. Verder zijn we naar Windhoek geweest om inkopen te doen voor in de huisjes: pannen, servies etc. Leuk ook om ff daar te zijn, zo’n moderne stad. We hebben lekker in een Italiaans restaurant geluncht.

Cultuur
Zaterdag hebben we van een lokale man, Jacobus, een soort van onderwijs gehad over de cultuur van de mensen hier. Dat was erg leerzaam, er zijn veel verschillen en veel dingen zijn handig om te weten. Het was fijn dat hij dat met ons wou delen. Hij is een bijzondere Afrikaan, hij helpt ons veel met de huisbezoeken en hij is echt een Godsman, hij doet niets zonder te bidden. Één van de dingen die we hebben geleerd is dat bijvoorbeeld een man hier als eerste het huis binnengaat en dan pas de vrouw. Want stel er is gevaar, dan komt de man dat als eerste tegen. Dus dat is natuurlijk een galant idee.

Kerk
We zijn zondag naar een kerk geweest “Gospel Mission”. We werden van harte verwelkomd, we mochten op de voorste rijen zitten, ons voorstellen en René mocht iets delen en volgende week zijn we uitgenodigd om bij de pastor thuis te eten (de volgende dienst zoeken we wel gewoon een plekje achterin, we zijn natuurlijk niet beroemd). Verder hebben we ’s middags lekker “braai” gehad. Nou voor wie ons kent, wij zijn gek op vlees, dus dit was een succes. Natuurlijk hadden we gasten en was dat de reden om lekker te barbecueën. Je moet wat over hebben voor de ander ;-)

World Aids Day
4 december is hier de World Aids Day en voor deze dag organiseren we met een groepje een voetbal en volleybal toernooi. Hiervoor hebben we posters gemaakt en rond gebracht naar alle scholen, winkels en kerken. Dit was een heel werk, maar het was leuk om te doen, we hebben samen gewerkt met 2 mensen die in de Ark werken van Christs Hope. Het is ook goed om zo met meerdere mensen samen te werken.

Taken
Vandaag (di 17 nov.) hebben we een gesprek gehad met het bestuur om onze taken te bespreken. Wilfred zal alle financiën op zich nemen, hij zal contacten onderhouden met de gemeente, hij zal zich samen met JanJaap bemoeien met de inkoop van het interieur van het centrum en hij zal ook met JanJaap het sportgedeelte voor zijn rekening nemen. Willemien gaat samen met Susanne de huisbezoeken doen de komende tijd, samen met Joanneke de Kidsmiddagen organiseren en voorbereiden, een programma maken voor groepen die komen en onderwijsmogelijkheden creëren voor de kinderen die dat nodig hebben (dit zal dan blijken uit de huisbezoeken).

We hopen begin december in onze huisjes te trekken en ons bezig te houden met de inrichting van het interieur (de Ikea kastjes in de container zijn nl doe-het-zelf pakketjes). We hebben zin om aan de slag te gaan en lekker onze eigen dingen te doen.

We genieten van de tijd hier met de hele groep. Het is erg gezellig, we hebben ook veel tijd van gebed met elkaar en bespreken veel onderwerpen. Er is een open en fijne sfeer. Het zal wel wat stiller zijn als Rene, Miriam, Bert en Carla straks weer terug gaan. Zij vertrekken maandag.

We vinden het erg leuk om alle berichtjes te lezen op de site en zelfs de eerste telefoontjes te beantwoorden. Voor de mensen die het leuk vinden, in het vorige berichtje vind je ons telefoonnummer hier waarop we voor 6 cent per minuut te bereiken zijn. Wij kunnen niet bellen, het is een telefoon om alleen te ontvangen. Verder zijn we bereikbaar per mail en Willemien per sms.

Er zijn veel mensen die vragen om ons adres hier dus bij deze:
St René Kids Centre
t.a.v. Wilfred en Willemien
P.O. Box 4523
Blok E Rehoboth
Namibia

Post is minimaal 1 week onderweg, soms 2 of 3, en heel soms komt het nooit aan. Zo werkt het beide kanten op.

Tot zover de berichten hier en dan nog de anekdote van de week en natuurlijk de Afrikaanse les:
Bakkie = auto
Braai = barbecue
Stort = douche
Vinnig = snel
Stadig = langzaam
Laptop = skootrekenaar

Anekdote van de week:
Er is in dit huis een badkamer waar je jezelf kunt douchen. Nu doe ik (Wilfred) de deur zover open dat ik er door kan, dus ongeveer half. Met het blote oog zie je dan de wasbak en een bad met douchekop die je niet kunt ophangen. Nadat ik mij 3x had gedoucht op mijn blote knietjes in bad en dacht “dit is nu Afrika Wilfred” ging bij de 4e keer de deur geheel open en zag ik een complete instap douche. Wat een genot als het water van boven op je klettert.

• 17 November 2009 - 17:54

Anouk Koopman:

is het daar leuk
    en we hebben een verhaal ge schreeven over sinterklaas .wij missen je wel heel erg

Anouk

• 17 November 2009 - 17:54

Frank:

He Wilfred en Willemien,
    wat een geweldig werk mogen jullie samen doen. Wij zullen voor jullie bidden. Afgelopen zondag is er, in de VK, ook in de voorbede aandacht besteed aan jullie reis. Zal proberen alles te volgen.
    God bless you.

• 17 November 2009 - 18:11

Jan Merjenburgh:

Hoi W & W,

Leuk om jullie op deze manier te volgen. Heel wat anders als het leven hier, neem ik aan. Maak er een leuke en zinvolle tijd van.

groetjes,
    Jan

• 17 November 2009 - 19:37

Gerda:

Hoi Willie en Willemien,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen wat jullie allemaal beleven.

Je pa en ma zijn al druk aan het Afrikaans leren, dus dat komt straks helemaal goed. Jacko heeft al een riempje gekocht voor je ma, kan ze op het vliegveld niet bij hem weglopen.

Groeten van Jan, Gerda & de kids

• 17 November 2009 - 19:59

Annemarieke:

leuk die foto's erbij dan krijg je er een beter beeld van hoe alles eruit ziet.fijn dat het goed gaat daar, en die anekdote, nouja da's nou echt wilfie, he?
    veel liefs van Annemarieke, Gilco en de kids

• 17 November 2009 - 20:16

Pa En Ma V.d.Bosch:

Hoi jongens over die anekdote van Wilfred ik zie het voor me en heb er smakelijk om gelachen zo ben je nu éénmaal maar alles komt goed een hartelijke groet van ons en Gods Zegen toegewenst.

• 17 November 2009 - 20:34

Wilfred&Willemien:

Hey W&W,

Leuk om jullie zo te kunnen volgen.Een beetje jaloers dat het zo lekker warm is.[Iets minder warm mag ook wel]
    Fijn om te lezen dat het goed gaat.Al het goede toegewenst voor de komende tijd en tot horens.Groetjes Everhard Machteld & Kids.

• 17 November 2009 - 22:38

Eline:

leeeukkk om jullie verhalen te lezen! ik wil ook naar afrika ;)

liefs eline

• 18 November 2009 - 00:36

Elleke:

Ow Wilfred...Wat moet ik verder nou zeggen??? Hihi!

Blij om te horen dat jullie je zo vermaken. Als ik de foto's zie, waan ik mezelf eventjes bij jullie...(I know Wil; kon ik er maar eventjes bij zijn!)

• 18 November 2009 - 13:05

Els Van De Poll:

Hoi Wil en Wil,

Wat leuk om te lezen dat jullie het zo op jullie plek zijn en het er goed hebben en al zo actief ook bezig zijn!!
    We blijven jullie, van afstand volgen en wensen jullie en de rest Gods zegen en Zijn nabijheid toe!

liefs Els

• 18 November 2009 - 16:23

Marieke:

Heej W&W

Leuk om weer een berichtje te lezen! Het klinkt erg leuk en interessant!
    Niet leuk om te zien dat jullie daar in een shirtje en korte broek zitten en wij hier in een dikke trui met winterlaarzen :P

Heel veel succes nog!

Groetjes Marieke

• 18 November 2009 - 18:52

Lissa:

Hej W & W,

Wij kunnen het pakketje niet naar een p.o. box (vertaling postbusnummer) sturen, hebben jullie ook een "gewoon" adres? Verder ontzettend leuk om de verhalen en de foto's te lezen en te zien.

Groetjes, Lissa

• 19 November 2009 - 13:15

Herwin Van Oene:

hey mooi om te horen en te lezen dat jullie het daar naar jullie zin hebben en veel geluk verder met het doel wat jullie daar proberen te bereiken.

groeten herwin

• 19 November 2009 - 18:19

Jantien:

Hey Wil en Wil

Wilfred, ik dacht je bent de kindertijd ontgroeit, nu komen zulke toestanden niet meer voor, maar gelukkig je bent dezelfde Wilfred nog als jaaaren geleden.
    Fijn dat het goed gaat!
    Groetjes van de wolfjes.

• 20 November 2009 - 17:35

Anouk Koopman:

hey juf willemien

juf elline ging trouwen
    dat was leuk
    ik zal haar site geefen
    kan je een reactie op geven

Anouk

• 21 November 2009 - 09:21

Wim Westerink:

Hallo,
    Wilfred en Willemien !
    Wat een ervaringen doen jullie daarop zeg! Ik ben best een beetje jaloers moet ik zeggen.
    Ik wens jullie een heel fijne en leerzame tijd toe. En mocht het even wat minder gaan...:
    weet dan dat er EEN is die met je mee gaat en bij jullie is!

Hartelijke groet'n uut Wezep !
    Wim

• 21 November 2009 - 10:54

Alex:

Hai Wil&Wil,

Het gaat jullie goed zo te lezen! Leuk om jullie op deze manier te volgen. En Wilfred over die Ikea meubelen, zijn er dan meubelen van Ikea die kant en klaar zijn? Dat is toch altijd zelf knoeien en of een plank of schroeven overhouden?? succes ermee! haha. Groetjes Alex

• 21 November 2009 - 20:32

Mieneke:

we waren op de bruiloft van Eline met de kinders. ze zag er prachtig uit en had leuke dingen voor haar clubje georganiseerd.de bollen zitten in de grond. ik verheug me al op het voorjaar. succes met je activiteiten rond Wereld Aids dag. wij gaan met de kerst schriftjes decoreren en naar jullie toesturen. groetjes Mieneke/Jorim

• 23 November 2009 - 19:02

Tante Henny Oom Bert:

Hallo W&W.Jullie doen goed werk daar.Wilfred kan bij terug komst zo als redacteur bij de stentor gaan werken.het ga jullie goed.veel werkvreugde daar

• 25 November 2009 - 18:30

Peter Pannekoek:

Hey W en W!
    zo aan jullie eerste berichtjes te lezen is het daar weer machtig gaaf! leuk leuk leuk
    ben benieuwd naar de afgelopen tijd! wees niet schaars met nieuws berichjes he! want ik ben best benieuwd :)
    veel zegen en tot spreeks!
    Peter

• 27 November 2009 - 14:27

Patrick (gym):

Leuk om jullie zo te kunnen volgen.

Veel succes en we denken aan jullie!

• 09 December 2009 - 20:45

Maria:

Hoi Wil en Wil,
    Wilf alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, je hebt een heel luxe ontbijt gehad,
    hoorde ik,pas op de lijn hé.Of football je dat er wel weer af.
    Lieve gr.