Alles is weer “aangegaan” - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu Alles is weer “aangegaan” - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

Alles is weer “aangegaan”

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

27 Januari 2012 | Namibië, Rehoboth

Dat is hoe ze het hier zeggen, alles is weer begonnen. Alle programma’s, de werkzaamheden en ook de regen…

Het laatste bericht was toen Bert hier was samen met Roel en Ruben (de Prominent mannen) We hebben een goede week met ze gehad en we hebben er zeker 2 enthousiaste mensen bij die verder met het RKC zullen gaan in Nederland, ze worden toegevoegd aan de enthousiaste ondernemers van afgelopen november.

Toen begonnen de voorbereidingen voor de programma’s. Schoonmaken, lesmateriaal maken, voorbereiden, vergaderen….de week vloog voorbij.
Maandag 16 Januari zijn we begonnen met een medewerkersdag voor alle vrijwilligers van de Kidsclub. Op zo’n dag bieden we verschillende onderwerpen aan, dit keer heeft Peter en Gerlinda wat verteld over aanbidding, Wilfred heeft wat verteld over het nieuwe arbeidscontract, Auke heeft teamsporten met ze gespeeld, we hebben samen geluncht en Willemien heeft wat verteld over effectieve instructie en daar een verwerking bij gedaan. Er was een goede opkomst.

Dinsdag 17e was het dan zover, het schoolprogramma zou weer beginnen. Het is altijd spannend wie er op komen dagen en dat was deze eerste week erg wisselend. Inmiddels is het aardig stabiel en hebben we 16 kinderen in ons schoolprogramma. 10 kinderen van vorig jaar zijn gebleven en 6 nieuwe kids. We hebben ze opgesplitst in 2 groepen, de kinderen die nog niet kunnen lezen zitten in 1 klas, dat zijn 5 jongens. En de anderen zitten in de andere klas. Petrina is op dinsdag in de klas en op woensdag en donderdag werkt ze op het centrum om haar vast voor te bereiden op een “echte fulltime”baan. Verder vertrekt Dawid aanstaande maandag naar zijn werk, hij zal 5 dagen in de week gaan werken op een metaalverwerkingsbedrijf. Hij komt in de weekenden naar huis. We zijn heel benieuwd hoe hij het gaat hebben.

Nieuwtje: Willemien geeft tegenwoordig de kooklessen en baklessen! Er is al appeltaart, preischotel, kippensoep en aardappelsalade gemaakt voor wel 60 mensen!!

Verder werken er op de maandag en vrijdag 4 jongens op het Agriculture project om de grond vast klaar te maken voor het hekwerk e.d.

Gelijk met het schoolprogramma is ook de huiswerkklas van start gegaan, ook daar hebben we nog veel instroom in gehad de eerste weken en zitten we nu op 35 kinderen! Dat is echt enorm, we werken nu met een roulatiesysteem, 1groep begint met sport en de andere helft met eten en huiswerk en dan wisselen de groepen weer om.

Verder hebben we nog een groep van 10 kinderen naar een hostel gebracht, hier kunnen ze naar school maar slapen en eten ze ook, 1x in de maand gaan ze dan een weekend naar huis. We hebben gewoon zo’n groep kinderen die niemand bij het huis hebben die naar ze om kijkt dat het voor hen beter is dat ze in een hostel zitten.

Dus al met al hebben we dit begin van 2012 al 60 kinderen naar school geholpen! Echt super!

2 kinderen pikken we er even voor jullie uit: Bradley, te zien op de foto, is een jongetje van 6 jaar oud. Zijn moeder is op een boerderij met de andere kinderen en ze heeft Bradley alleen achter gelaten, hun huis is op slot, dus hij moet verplicht bij vriendjes slapen. Bradley heeft de schoolleeftijd, alleen geen geboortecertificaat, de social work kon niet verder helpen, maar uiteindelijk hebben we met alleen zijn geboortedatum hem toch kunnen inschrijven bij een school. Inmiddels heeft hij zijn eerste week al gehad en komt hij ’s middags in de huiswerkklas. Hij ziet er prachtig uit in zijn uniformpje!

Een andere jongen is Floris, Floris heeft zijn moeder en 4 broertjes al afgestaan aan de dood. Zijn vader verblijft niet in Rehoboth en hij staat er behoorlijk alleen voor. Hij weet niet hoe oud hij precies is en geeft toe dat hij rookt en soms drinkt en drugs gebruikt. Als we op huisbezoek gaan registreren we nieuwe kinderen en stellen we allerlei vragen om het kind te leren kennen. 1 van de vragen is wat zijn zorgen zijn als hij naar zijn toekomst kijkt. En toen vertelde hij, dat hij voor ons ontmoette heel negatieve gedachtes had gehad, dat hij toch in de gevangenis zou belanden en dat hij toch niets zou bereiken. Maar dat hij nu weer helemaal hoop heeft gekregen nu hij in het schoolprogramma zit.

En daar doe je het voor! Deze kinderen wil je hoop geven en Gods liefde! Floris groeit van een complimentje en heeft deze week al 5 woorden leren schrijven en lezen! Zo mag zijn zelfvertrouwen ook groeien!

Ook hebben we de eerste jeugdavond alweer gehad en vanavond is het filmavond, we zijn erg dankbaar voor de beamer die ons is geschonken, dan kunnen we vanavond echt bioscoopje spelen!

En afgelopen maandag was weer de eerste kidsclub! Alles is weer begonnen!

Willemien is druk met het maken en voorbereiden van lessen, inschrijven van kinderen, huisbezoeken e.d. Terwijl Wilfred veel financiën heeft bij te werken, er inventarisatielijsten e.d. gemaakt moeten worden en….hij is weer bouwopzichter! Jaja, ook de bouw is aangegaan, de vensters zitten er in, beams zijn gestort, ze zijn aan het metselen en de douches worden betegeld!

Geweldig hoe alles loopt! Alle eer aan de Heer!

Zo dit was het voor nu, bekijk ook vooral de foto’s even om te zien hoe we aangaan….

Een fijn weekend gewenst,

Groetjes Wilfred en Willemien

Anekdote van de week:
Er kwamen een aantal mensen met een pick-up aan rijden. Ze hoorden dat we hier kinderen hielpen en wouden graag een bijdrage doen. Ze hadden een kudu aangereden en wouden ons graag een gedeelte van het vlees geven!! Van harte welkom natuurlijk….toen was het Rene’s slaghuis! Gelukkig wist Yvonne prima wat ze er mee aan moest en hebben we dezelfde middag nog Kudu gegeten!

• 27 Januari 2012 - 14:08

Jolanda:

Super om te lezen en weer even 'soort van' daar te zijn! Succes met al jullie werkzaamheden!!

• 27 Januari 2012 - 16:49

Suus:

Lekker Kudu... mmmm, al ziet de fot er minder smakelijk uit :)

• 27 Januari 2012 - 20:45

Joanneke:

Ahhhh die Bradley!
    Wat mooi dat jullie zoveel kinderen in het programma hebben :)
    Blessings lieve schatten!

• 28 Januari 2012 - 10:24

Mama Maria:

Wat een leuke update, maar wat hebben jullie het druk.Mooi om te lezen dat je
    zo'n jochie wat alleen op de wereld staat kan helpen om iets van zijn leven te maken.Gods zegen op jullie werk.

Lieve groetjes
    2e Mamsepamsie

• 28 Januari 2012 - 22:21

Hetty Petter:

Mooi om te lezen dat er steeds meer kinderen bij jullie komen. Geweldig!

• 28 Januari 2012 - 22:47

Simon & Eline:

Leuk om jullie verhalen weer te lezen :D hihi en die foto van die kundu.. whahaha jullie maken wat mee! Liefs ons

• 31 Januari 2012 - 09:05

Carla:

Grappige schoolfoto... toch wel een keertje een ander plekje zoeken hoor... telkens die paarse achtergrond wordt wel saai.
    Trouwens, wanneer wordt het tijd voor een unform voor de leerkrachten? Jullie staan er wel vakantie-achtig bij vergeleken bij die nette leerlingen.
    Misschien een pers outfitje??? Ha,ha

• 31 Januari 2012 - 15:38

Mieneke:

Geweldig Willemien dat je nu ook al tot keukenprinses bent bevorderd.Dat hadden we 3 jaar geleden toch niet voor mogelijk gehouden. Zet hem op en maak wat lekkers met die kudu. De bestelling voor de slippers e.d. is onderweg dus jullie kunnen aan de slag. Leuk zo'n actie.

• 06 Februari 2012 - 10:13

Elleke:

En waar waren de mannen bij het in stukken hakken van de kudu???