Als eerst een heel gezegend en gezond 2012 gewenst - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu Als eerst een heel gezegend en gezond 2012 gewenst - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

Als eerst een heel gezegend en gezond 2012 gewenst

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

11 Januari 2012 | Namibië, Rehoboth

En ons excuus dat het alweer zo’n tijd geleden is dat we een bericht op de site hebben geplaatst, we gaan er natuurlijk van uit dat jullie er altijd met smart naar uit kijken ;-)

Laten we er maar even per maand doorheen gaan dit keer….

November

Dit was de maand vol van bezoek, een drukke periode waarin ook het afronden was van onze programma’s, de maand waarin we hier alweer 2 jaar waren en de maand waarin de temperaturen alweer behoorlijk oplopen.

Op 8 november was het 2 jaar geleden dat we aankwamen in Rehoboth, ter eren van dit Jubileum staat er een interview met ons op de site: www.renekidscentre.nl

November was voor jullie ook de maand van snert en worst!! Allemaal hartelijk bedankt jullie ondersteuning!

Midden november is er een groep zakenmensen geweest die een week lang kwamen meekijken op het centrum. Het is altijd leuk om je werk te laten zien en de kinderen van wie God (en wij) zoveel houdt. Het was een enthousiaste groep mensen en we hebben een goede tijd samen gehad. Zoals altijd als er veel Nederlandse mannen zijn moet er ook gevoetbald worden, dit zijn de enige keren dat ook Wilfred in de benen is te krijgen.

Deze groep mensen is ook vol enthousiasme naar huis gegaan en zijn daar verder gegaan met allerlei plannen en investeringen voor het Kids Centre. Het is super gaaf om te zien hoe God verschillende mensen op ons pad brengt en dat er weer genoeg financiën binnen komen om weer flink aan de slag te gaan op de bouw.

Eind november was het ook alweer de afsluiting van onze programma’s. De laatste Kidsclub telde wel 630 kinderen!
Als verrassing voor de school en huiswerkklas kwamen er een groep mensen uit Rehoboth die een braai (bbq) en een springkussen verzorgde.

Als afsluiting zijn we met de schoolklas naar Oanob Dam geweest waar we hebben gezwommen en heeft elk kind weer een rapport gekregen. Er gaan in januari 6 kinderen naar de reguliere scholen, dus van hen moesten we afscheid nemen, sommigen zien we nog weer terug in de huiswerkklas.

Gelukkig is Christiaan in november ook ontslagen uit het ziekenhuis waar hij 3 maand met TB heeft gelegen. Hij is erg ziek geweest en we zijn dankbaar dat hij weer is opgeknapt en toch nog het einde van het jaar met ons kon meemaken.

Deze laatste schoolweek hebben ook Willemiens ouders mee mogen maken. Tegen alle verwachtingen in hebben ze het gewaagd om richting Namibië te komen. Ze mochten ons werk hier zien en de plek waar we wonen en zelfs een ritje op een luxe donkeykar mogen maken. Vervolgens brak december aan…..

December

Dit is de maand van feestjes en vakantie en heel veel zon….

2 december zijn we met onze ouders richting Zuid-Afrika gereden. De eerste dagen dat we nog in Namibië reden waren ontzettend warm. Gelukkig werd het in Zuid-Afrika wat koeler. 6 december hebben we Wilfreds verjaardag gevierd met een lekker ontbijtje, de cadeautjes en het feestje had hij al in Rehoboth voor vertrek gehad. We hebben genoten van de prachtige zee, het uitzicht vanaf de Tafelberg, winkelen in Kaapstad, de mooie routes naar Kaap de Goede Hoop, we hebben olifanten gezien in Addo’s Elephant Park en we hebben ook heel veel uren in de auto gezeten, die het dit keer gelukkig goed vol hield.

Op 17 december waren we weer terug en hebben we samen nog een paar dagen in Rehoboth doorgebracht (voornamelijk bij de Dam) waar het ontzettend warm was. De laatste dag zijn we in Windhoek op safari geweest en waren we zo dichtbij de neushoorns dat we ze aan konden raken.

En dan vliegt de tijd en is het alweer tijd om afscheid te nemen en onze ouders op het vliegtuig te zetten. We vonden het super dat ze deze reis ondernomen hebben en hebben genoten om ze alles te laten zien. En wie weet, hebben ze de smaak nu wel te pakken…..

Toen was het Kerst. ’s Ochtends hebben we dit in de kerk gespendeerd, maar waren we 1 van de weinigen. Doordat het hier hoog zomer is en de grote vakantie is de kerk tot tegenstelling met Nederland bijna leeg…

Aansluitend hebben we een kerstlunch gehouden voor een groep jongeren van onze programma’s. Wilfred heeft een nieuw talent ontdekt dat Willemien maar al te graag inzet, en dat is “Potjie Kos” maken. Als je wil weten wat het is, moet je het maar eens komen proeven….

Vervolgens met een klein groepje naar de gevangenis. Glen, een voormalig schoolkind zit al 3 maand in de gevangenis voor het eten van gestolen schaapsvlees. Zijn zaak is al 3 keer uitgesteld. Hier in de gevangenis zitten betekent dat je met 17 andere mannen in 1 cel zit. De hele dag kun je alleen maar zitten of liggen en 1 keer in de week is het bezoekuur en je kans om een beetje frisse lucht te krijgen. Geen bezoek betekent ook niet naar buiten en maar hopen dat je volgende week er dan uit mag om bezoek te begroeten.

Daarna doorgereden naar Michell, zij ontbrak op ons feestje, de reden daarvoor bleek dat ze in elkaar geslagen was door haar ex-vriendje. Ze zat voor haar huisje met haar hele gezicht opgezwollen en haar oog dicht en met striemen in haar nek. De omgeving reageert niet of nauwelijks en staan het dus toe wat er gebeurd. We hebben Michell meegenomen naar de politie en hebben aangifte gedaan, hij heeft een waarschuwing gehad en hij heeft ’s avonds zijn excuus gemaakt. We hopen dat hij voortaan zijn handen thuis houdt.

En toen was de dag nog niet voorbij, we waren uitgenodigd bij Jennifers familie, zij is een vriendin die we kennen van de kerk, we waren met een hele groep , iedereen had een gerecht bereidt en samen hebben we genoten van al het lekkere eten. Afrikaanse mensen zijn erg goed in eten klaar maken! Wat Wilfred met name dan heel erg kan waarderen.

Eind december hebben we Auke en Annemieke opgehaald. Zij zijn het nieuwe stel dat aankomend jaar ons team zal versterken. Auke zal de sportlessen geven en Annemieke is juf dus zal in de ochtend en middag deelnemen aan de programma’s.

Samen hebben we Oud en Nieuw gevierd, Oudjaarsavond is hier altijd weinig spectaculair, zonder vuurwerk e.d. Wel met zelfgebakken appelflappen en een kerkdienst tot iets over 12.
Nieuwjaarsdag waren we uitgenodigd bij onze Namibische “opa en oma” op hun boerderij een eindje buiten Rehoboth. Hier hebben we eveneens lekker gegeten….

Januari

Januari zijn we fanatiek begonnen. We hebben lekker gezwommen met de kinderen van Jacobus, dit was genieten. En we hebben een jeugdkamp voor de kerk georganiseerd. Van dinsdagavond t/m woensdagavond hebben we verschillende activiteiten georganiseerd om de jeugd in contact te brengen met Block E en het werk wat we doen.

We hebben vuilnis geraapt,spelletjes gespeeld, voedselpakketjes uitgedeeld en naar het ziekenhuis en de vuilnisbelt geweest. Het was goed om zo bezig te zijn en vooral ook om te zien hoe sommige jongeren echt geraakt waren door wat ze zagen, terwijl het in hun eigen dorp afspeelt.

Afgelopen vrijdag is Bert hier aangekomen met 2 jonge mannen van Prominent. Zij zijn ook erg enthousiast over het project en zullen het een en ander gaan uitwerken om in Nederland weer mee aan de slag te gaan.

Deze week beginnen alle voorbereidingen weer voor de programma’s. Peter is inmiddels terug van vakantie en Gerlinda komt dinsdag terug.
Volgende week maandag beginnen we weer!

Verder is januari een hele warme maand tot nu toe, we hebben nu 2 keer een beetje regen gehad, maar het is nog niet te vergelijken met de buien van vorig jaar. We hopen dat het nog komt, deze hitte is ook niet alles. Wilfred heeft vanmiddag onder de tuinslang gestaan buiten in zijn zwembroek!!

Toch is januari ook een hele vruchtvolle maand want…………onder voorbehoud van financiering tot 1 februari is ons huis VERKOCHT!!! Dit is natuurlijk superfijn nieuws. We willen nog graag jullie gebed vragen dat de kopers ook werkelijk hun financiën rond kunnen krijgen en dat we ons huis kwijt zijn!!

Zo, dat was weer een lang verhaal, het goede voornemen is om de site met meer regelmaat bij te houden aankomend jaar….

Anekdote van de maand:
Een vriendin van ons, Heidi, belde ons op of we een foto wouden komen maken, want haar camera is kwijt. De foto was van een slang, er is ’s nachts een slang in haar huis gekropen en in haar badkuip gaan liggen, vervolgens hoorde ze rond 5 uur iets omvallen en is gaan kijken….dat zag er natuurlijk niet goed uit. Toen heeft ze de buurman erbij gehaald maar ook die was te bang om iets te doen. Uiteindelijk is om half 6 haar schooldirecteur gekomen en heeft de slang op het hoofd doodgeslagen. En maar goed, want het bleek een giftig soort. Jaja, je maakt hier van alles mee……

Tot zover,

Groetjes Wilfred en Willemien

• 11 Januari 2012 - 07:00

Carla & Janne:

Hallo Wil & Wil,
    Gaaf om weer allemaal te lezen. Janne zit hier naast me en geeft aanwijzingen wat ik moet schrijven. Ze mist jullie wel en ook papa. Maar die komt natuurlijk wat eerder terug dan jullie. Ik ben heel benieuwd naar je potjie kos trouwens... Hier wordt het kouder volgens het weerbericht. Ik moet het nog zien. Gisteren scheen het zonnetje en dan - voor de deur van ons chalet en uit de wind - kan je al best buiten zitten. Uiteraard is dat niet te vergelijken met jullie heerlijke temperaturen. Nou ja, voorlopig de laatste keer voor ons om onder die grijze, grauwe lucht te zitten die er meestal is hier. Lieve groet, van Janne en Carla

• 11 Januari 2012 - 08:03

Mieke Wijnhout:

Echt gaaf om jullie verhalen te lezen, alsof je er zelf bij bent.. Mooi dat jullie een goede tijd hebben gehad met vakantie en zo. Veel succes met de voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar, het opsporen van de kinderen, en met alles wat daar bij verder bij komt kijken! Gods onmisbare zegen toegewenst in jullie prachtige werk! Liefs Mieke

• 11 Januari 2012 - 13:32

El:

Blijft leuk; kerstmutsen bij jullie zien, terwijl het super warm is!
    Ondertussen zit ik de dagen te tellen tot ik jullie weer zie in april!
    xxx

• 13 Januari 2012 - 09:57

Annamarie:

Leuke foto's en mooi verslag!

• 14 Januari 2012 - 18:14

Auke, Annemieke En Anna Drost:

Leuk om te lezen hoor. We blijven jullie verrichtingen volgen :D

• 14 Januari 2012 - 23:00

Wichert :

Hey luitjes,
    Jullie ook de allerbeste wensen en veel zegen in jullie werk. Pas wel een beetje op met die slangen :-)

• 15 Januari 2012 - 10:37

Mieneke:

ook voor jullie al het goede voor 2012. Wat hebben jullie al veel gedaan in die twee jaar dat je nu in Rehoboth bent. Fijn dat jullie huis verkocht is. Dat geeft ook even lucht. Wij hebben voorlopig even de moed opgegeven en wachten op betere tijden. Leuk zo'n Kerst in de zomer en wat maken jullie toch veel enerverende dingen mee. Prachtig werk.!!! Tot het volgende verslag.

• 15 Januari 2012 - 11:03

Emmy & AJ:

Hai hai Wilfred en Willemien! Altijd leuk een berichie van jullie te lezen en ik weet hoe leuk t is als je eenberichie terug krijgt...;)!!!! Tjonge alweer 2 jaar! De tijd vliegt!!! Gaaf wat jullie aan het doen zijn! Succes zegen met jullie werk! Hier alles goed we benne momenteel voor een maand in spanje om met een DTS outreach van de USA (TYLER) te helpen. heerlijk dus weer ouderwets aan de slag maar nu saampjes als getrouwd stel! He lieve groetjes en tot horens!!