Time flies when you're having fun.... - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun.... - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun....

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

25 Juli 2012 | Namibië, Rehoboth

In Nederland vliegt de tijd altijd. Een week is zo voorbij. Maar inmiddels kunnen we niet meer zeggen dat het in Afrika veel anders is. Een week is ook zo weer voorbij. Daarom weer tijd voor een update.

Zonder water, zonder licht….

De laatste keer was net na de vakantie, het begin van het 2e trimester en het begin van de winter. Nu zitten we overal middenin en loopt het allemaal alweer ten einde. We hebben een aantal dagen/weekenden flink winter gehad. Echt een aantal heel koude dagen met ijspegels aan het dak, koude wind en zelfs een zondag zonder stroom dus zonder verwarming (zie de foto waar we in het donker met de kaarsjes aanzitten).

Ook hebben we een aantal dagen zonder water gezeten, 3 dagen achter elkaar is niet grappig!! Maar ook dat zijn we allemaal doorgekomen! De afgelopen week hadden we wel water, maar geen warm water, dus moesten de haren gewassen worden in een afwasteiltje; we voelden ons net opa en oma vroeger.

Programma’s

Met de programma’s loopt alles goed, de schoolklassen zijn de ene dag wat voller als de andere dag, er zijn weer wat nieuwe leerlingen bij gekomen. Verder zijn ze druk aan het sparen voor het kamp van dit jaar wat richting Etosha gaat.

De huiswerkklas is ook lekker vol. Zo halverwege het jaar is het niet voor iedereen even makkelijk om trouw naar school te gaan, maar gelukkig gaat het met het gros heel goed. Willemien heeft op woensdagmiddag altijd een groepje rekenen, onvoorstelbaar hoe laag niveau de kids soms hebben en hoe ze geen verbanden kunnen trekken. Maar ze gaan vooruit en dat is heel wat. Na de huiswerkklas zijn er altijd 2 “helping hands” die helpen met de afwas en de vloeren. Op de foto zie je Jacobus en Christiaan. Christiaan is de jongen die vorig jaar in het ziekenhuis lag met TB en die heel ziek was. Het gaat nu weer heel goed met hem en vorige week is Willemien met hem bij de dokter geweest en is hij ontslagen van zijn TB medicijnen, hij is genezen, z’n longen zijn weer schoon en dat is goed nieuws. Hij gaat naar school en geniet ervan!!

Nieuw is dat de naaldwerkgroep is uitgebreid met een groepje jongeren uit de schoolklas die werken aan een creatie voor in de kerstpakketten van Prominent. Heel erg leuk dat er werkgelegenheid is, dus op maandagmiddag zijn Annemieke en Willemien met deze groep onder de pannen.

Verder wat babynieuws:

Yvonne, 1 van onze vaste medewerksters, is bevallen van een zoontje , Robertdino. Het is een gezond jongetje wat inmiddels alweer een maand is. Als dan een bekende bevalt, kom je er pas achter hoeveel bijgeloof er hier is. Zo mag Yvonne de eerste 3 maanden haar haar niet wassen anders zal ze gek worden, de baby mag de eerste maand het huis niet uit, je moet je kind heeeeel warm inpakken (lees 3 lagen kleding en 4 dekens) daar wordt hij groot van enzovoort. Wat is het dan toch anders als bij ons.

Ook Valerie van de naaldwerkgroep is bevallen van een baby. Een meisje, Annelisa, een heel klein popje van iets meer als 2 kilo.

En Michell is zwanger van de tweede, in oktober is ze uitgerekend.

Samuël

Met onze “baby” gaat het goed. Samuël is inmiddels ook alweer 2 maand bij ons. Hij doet het erg goed. Hij slaapt goed en is volop in ontwikkeling. Waar hij in het begin moeite had met omdraaien, tijgert hij nou het hele huis door. En waar hij de eerste week nog omviel kan hij inmiddels blijven zitten. Hij brabbelt er ook heel wat af (welke taal weet niemand) en we hebben ook het idee dat de hechting goed verloopt. Hij kent ons goed, zoekt ons ook op en reageert goed. Ook zijn er inmiddels 6 i.p.v. 2 tanden.

Wij als ouders beginnen al aardig te wennen aan onze “druif” (papa’s woorden) Het is best intensief om ineens een kleine erbij te hebben, zeker aangezien je gewone werk ook gewoon doorgaat. Toch hebben we al aardig routine er in. We hebben zijn eerste ziek-zijn ook overleefd (met overgeven, diarree en verkouden ) als mama voor de klas staat, past papa op en die 2 kunnen het erg goed met elkaar vinden. Wilfred heeft nu eindelijk een legale reden om gek en debiel te doen en Samuel lacht alleen maar harder.

Afgelopen vrijdag heeft hij zijn eerste uitje naar Oanob gehad, voor de eerste keer gras gevoeld! En ook vast voedsel gegeten, mandarijntjes, banaan, rijst met kip en patat , niet alles in 1 maaltijd natuurlijk. En zijn flesje is in het water gewaaid, maar zijn heldhaftige oom Auke heeft deze er weer uitgevist.

Afgelopen zaterdag was echt een Wezepse dag, moeder en zoon in de buggy naar het voetbalveld (lees zandvlakte aan de overkant van de straat) waar papa aan een voetbaltoernooi mee deed en zelfs heeft gewonnen en 1 van de winnende penalty’s heeft geschoten. Ja mensen, val niet van je stoel, want zaterdag moet Wilfred alweer aan de bak, dan is er weer een voetbaltoernooi! Zijn conditie is bijna terug ;-)

Bezoek, bezoek, bezoek

Op het moment is het een drukke bezetting op het centrum, want er is heel wat bezoek, waaronder Bert Konterman en Tjeerd Korf met hun gezinnen (daardoor is Wilfred aan de voetbal) Ook René met zijn gezin en Gert van de Weerdhof (bestuurslid RKC) met zijn gezin. Dus een drukte van belang, maar ook erg gezellig. En wat worden we verwend met hagelslag, stroopwafels en andere lekkere dingen. Ook Samuël heeft heel wat moois uit Nederland gekregen!
Hij wordt sowieso verwend, ook per post komen er kaartjes en pakketjes voor hem binnen! Heel erg leuk! En ook kraamcadeaus via de rekening, Super bedankt!

En dan …

Heeft Wilfred zondag de 2e toets voor zijn Bijbelschool. De eerste heeft hij als beste van de klas gehaald en voor deze zit hij ook elke dag wel even te blokken, dus dat moet goed komen!
Hebben we over 3 weken alweer vakantie. Dan kunnen we even 2 weekjes bijkomen. De komende week zit er nog een voetbalwedstrijd aan te komen en vertrekt de ene familie na de andere in de komende 2 weken. Volgende week is Willemien alweer jarig (26 is ook niet meer echt jong) en ook de verjaardagen van de kinderen vieren we dan weer.

Maar het eerste hoogtepunt wat er aan zit te komen , is dat als alles goed gaat het dak er morgen op gezet wordt! Er zijn al 2 bomen verwijderd en morgen komt de kraan die het werk moet gaan klaren. We zijn heel benieuwd, bid maar mee!!

We delen het in elk geval mee als het zo ver is!

Genoeg spannends dus, en hoe was/is jullie vakantie?

Tot mails!

Groetjes Wilfred, Willemien en Samuël

• 26 Juli 2012 - 19:09

Joanneke:

Heerlijk verslag! Wat een top idee die 'helping hands' :)

Liefs, Joan

• 28 Juli 2012 - 20:03

Wilfred En Willemien Van Den Bosch:

Ja hoor, we zouden jullie op de hoogte houden en bij deze, het dak zit er op!! Check de foto's!

• 06 Augustus 2012 - 12:44

Jolanda:

Weer eens even 'helemaal in Namibië' :-) Leuk om jullie verslag te lezen! Liefs Jolanda.

• 08 Augustus 2012 - 15:47

Christien:

Jaa,mooi verslag hoor;) super om hier te zijn,bedankt vast voor alle goede zorgen! En wie weet tot de volgende keer:-)

• 06 September 2012 - 16:18

Roel Reinders:

Hoi Wilfred en Willemien,

Heel leuk om te lezen hoe het jullie in Namibië vergaat en hoe jullie enthousiasme eraf blijft stralen... Heel fijn ook voor de mensen / kinderen daar... heel fijn dat het dak erop zit...

We blijven ook voor jullie bidden

Heel veel werkplezier verder, God's rijke zegen en we denken aan jullie1

Roel