De 1e maand zit erop….. - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu De 1e maand zit erop….. - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

De 1e maand zit erop…..

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

11 December 2009 | Namibië, Rehoboth

We zijn alweer een maand in Rehoboth. De tijd gaat steeds sneller omdat we steeds meer te doen hebben. We komen meer in een ritme met eigen taken en je verwerft hier steeds meer een plekje. Dus dat is erg fijn. We hebben de afgelopen 2 weken een aantal hoogtepunten gehad waar we jullie graag wat over vertellen:
Wereld Aids dag
Dinsdag 1 december was het Wereld Aids Dag. Wij zaten in de organisatie van de WAD in Rehoboth en dit werd gehouden op vrijdag 4 december. Iets in Afrika organiseren betekende dit keer dat alles op donderdag voor elkaar leek, maar dat we vrijdagochtend eigenlijk opnieuw konden beginnen omdat er veel was afgezegd. Maar we hebben vrijdagochtend al vroeg ons “bakkie” versierd met een spandoek en ballonnen. Hiermee hebben we in een optocht door Rehoboth gereden samen met de versierde auto’s van andere organisaties. De rest van de ochtend waren er speeches, waarbij wij druk bezig waren om voetbal en volleybalvelden uit te zetten omdat er ’s middags een toernooi zou zijn. Vervolgens kwamen de aangemelde teams niet opdagen, maar kwamen er wel allemaal nieuwe teams die mee wouden doen. De scheidsrechters waren nergens te bekennen dus tussen het spelen door was Wilfred scheids bij de andere wedstrijden. Willemien regelde samen met Susan het wedstrijdschema en de tijden. Onderwijl moesten er nog snel even prijzen gehaald worden en certificaten uitgeschreven worden. Al met al konden we terugkijken op een intensieve maar leuke en sportieve middag met zowel volwassenen als kinderen die he helemaal geweldig vonden. Het was niet te vergelijken met een toernooi in Nederland maar het was prima zo. Je snapt dat wij trouwens allemaal vet verbrand waren na uren in de brandende zon gezeten en gerend te hebben….
Simone op bezoek
Verder arriveerde vrijdag Nederlands bezoek uit Botswana. Simone is een meisje bij ons uit de gemeente die vrijwilligerswerk doet in Botswana en op verlof een weekje bij ons kwam. Ze is de hele week gebleven en wordt vandaag op de bus naar Zambia gezet waar ze ook nog een weekje vakantie kan vieren voor ze weer aan het werk moet.
Sinterklaas
En dan zaterdag was het zover. Niet alleen voor jullie in Nederland maar de Sint was ook zo goed ons te plezieren met een bezoek. We hebben met de hele club Nederlanders Sinterklaas gevierd. Eerst samen gegeten en toen de pakjes op een stapel. Als je 6 gooide met de dobbelsteen mocht je een cadeautje voor iemand pakken. Iedereen had de keus om een gedicht of een surprise te maken. En allebei waren vertegenwoordigt. Het was erg gezellig en behalve dat we buiten zaten hadden we ook echt wel een sinterklaasgevoel met speculaas (gebakken door Joanneke) pepernoten en chocoladeletters uit Nederland meegenomen.
Wilfreds verjaardag
En alsof dat allemaal nog niet genoeg feest was, was onze Wilfred ook nog eens jarig de volgende dag. Deze hebben we blij verrast met een Engels ontbijt (spek, ei, worstjes etc) en natuurlijk koffie. De stoel en de veranda waren versierd en er stond een feeststoel met muts voor hem. Vergeet niet de foto’s hiervan te bewonderen. En voor het eerst in zijn leven scheen de zon en kon hij met 30 graden gewoon buiten zitten, dat kan Nienke vast niet zeggen ;-)
Hij is vreselijk verwend met cadeautjes nog uit Nederland maar ook hier uit Namibië. We hebben later nog taart gegeten toen Daan en Anja op visite kwamen en de hele dag kwamen er telefoontjes vanuit Nederland, vrienden, familie echt superleuk, dan waren er nog megaveel emailtjes met online kaartjes en zelfs echte kaarten vanuit Nederland (helaas zijn ze nog niet allemaal aangekomen) Maar het was heel leuk om zoveel reacties te krijgen uit Nederland.

Zwemmen
Woensdag hebben we Mercia en haar broer Jacobus met 13 kinderen meegenomen naar de Oanab Dam, hier is een zwembadje bij en de kinderen vonden het fantastisch. Susan had hier nog allemaal zwembandjes en we hebben ons kostelijk vermaakt. Wat een plezier hadden ze. Lekker wat gegeten en gedronken daar en ze toen weer thuis afgezet. Mercia vertelde dat ze heerlijk hadden geslapen die dag. Zelfs Jacobus die al in de 40 is was er nog nooit geweest terwijl het echt een hele mooie plek is zo dicht bij.

Overige bezigheden
De bouw gaat stadig = (Afrikaans hebben jullie al geleerd) verder. De eerste paarse kleur zit er al op en geloof ons het is een vrolijke opvallende paars, hahaha. Je ziet het gebouw al in de verte dus dat is mooi. Met de huisjes wordt het echt spannend, de keukens en het sanitair zit er nog niet overal in en eigenlijk hebben ze nu nog maar 1 week voor de bouwvak begint….dus we moeten maar zien wat het wordt. Het wordt wel echt mooi.
Verder zijn de mannen heel druk geweest met een hek om het terrein te plaatsen. Nu is het zo dat het terrein open is dus er ’s avonds en in het weekend veel kinderen en anderen er rond lopen en je geen controle hebt op vernielingen. Bovendien is het fijn dat als we er wonen niet iedereen voor je raam kan staan gluren. Het probleem is alleen dat er nu al 3 dagen geen palen zijn en ze dus niet verder kunnen. Dus ook hier moet volgende week nog veel aan gebeuren. (onder de mannen valt Wilfred trouwens niet, die heeft zijn taken achter de laptop)
Terugkomend op ons cijfermannekie (Wilfred dus) die vermaakt zich opperbest met alle duizend kassabonnen die we steeds weer aanleveren, zelfs de fooien die we geven neemt hij op in zijn administratie dus je snapt dat hij er erg druk mee is en of je het je nu kunt voorstellen of niet (ik niet) geniet hij hier erg van en is hij ’s avonds bijna niet te stoppen.
Willemien is met Susan weer op huisbezoek geweest en hebben gesprekken gehad met locale mensen die graag als vrijwilligers willen werken bij ons bij de kindermiddagen. Dit is erg fijn aangezien we wel van vertaling kunnen gebruiken wat betreft de kleine kinderen die alleen NamaDamra spreken. Dit is namelijk een taal met 4 verschillende klikjes, je snapt onmogelijk voor ons Nederlanders om uit te spreken.

Anekdote van de week:
Voor Wilfred is hier helemaal niets meer geheim te houden. Want zodra hij ergens een bonnetje ziet liggen wordt dit direct verwerkt. Met het gevolg dat hoe goed Willemien de bonnen ook had opgeborgen er nog weinig verrassingen waren op zijn verjaardag omdat meneer al per ongeluk de bonnen had ingeklopt in Excel, dus de dvd van Ice Age 3 was geen verrassing.

Taalles:
Giraffe = kameelpaard
Paars = peers
Struisvogel = vogelstruis
Douche = stort
Telefoontje = letje
Samen praten over iets = gesels maken

Tot zover maar weer het nieuws. Hopelijk is het nog steeds leuk om te lezen. Vergeet vooral dit keer niet de foto’s te bekijken want die zijn erg leuk.

Geniet die dag.

Wil en Wil

• 11 December 2009 - 12:33

Wilfred En Willemien Van Den Bosch:

Als jullie foto's willen zien van het gebouw, kijk dan op www.renekidscentre.nl

Liefs ons

• 11 December 2009 - 13:02

Roos:

Hey lieverds,

Zo te lezen vermaken jullie je opperbest! En het lijkt alsof jullie al helemaal "geintegreerd' zijn in jullie nieuwe thuisland!!

Wilfred; bij deze ook alsnog van harte met je verjaardag!! Die prachtige muts die ik zag op de foto, was vast je allermooiste cadeau of niet?? En ook de meest verrassende misschien, omdat je daar waarschijnlijk geen bonnetje van kon vinden... ;-) hahaha!

Werkt jullie laptop een beetje naar behoren?? Want ik kan me voorstellen dat het even wennen is als je de luxe van een HPw2007v gewend bent!! Man wat een luxe ding, heb nog nooit zo'n mooie computer in huis gehad! Heb bij Univé al eventjes een inboedelverzekring superieur afgesloten! Maar uiteindelijk is heht allemaal maar materiaal natuurlijk. En ik denk zeker voor jullie, met als omgeving Blok E, dat de prioriteiten wel een beetje anders komen te liggen...

Ik ben gepast trots op jullie als team dat jullie je zo inzetten daar. Keep up the good work!!!!

Dikke knuffel van een witkoppie die eigenlijk wel een beetje jaloers is op de mensen die genieten van de heerlijke Afrikaanse zon!!

Xxx
    Roos Oja; ik reageer vaak op de "jullie" site, maar ik lees de verhalen van JJ en Joan ook hoor. En mijn reactie is dan ook voor jullie allemaal. Dat ze dat eventjes weten, want ik moet natuurlijk geen scheve gezichten krijgen... ;-)

• 11 December 2009 - 16:23

El:

Lieverds,

Wat fijn dat jullie zo aan de slag zijn. Ik kan me Wilfred al voor me zien; helemaal opgaand in de rekeningen...(gelukkig hebben we allemaal zo onze talenten!).
    En erg leuk om foto's te zien!
    Blij ook dat jullie gewoon Sinterklaas hebben kunnen vieren. Ik heb hier in de Filippijnen wel m'n schoen gezet, maar ik denk dat het toch iets te ver uit de buurt was voor die goede man...
    Ow, en wat me opvalt: jullie zien er nog altijd op en top volgens de laatste mode uit! :-D

• 11 December 2009 - 18:10

Dick En Emmy:

Lieve mensen,
    Zie dat Roos net ook al heeft geschreven, daar sluiten we ons helemaal bij aan. Leuk dat jullie foto's meesturen, maakt "het plaatje" compleet. Valt nog mee Wilfred, dat je geen bonbon-schaaltje hebt gekregen voor je verjaardag. Groetjes,
    Dick en Emmy Bijl

• 11 December 2009 - 23:06

Marleen Pathuis:

Hallo Willemien en Wilfred,

leuk om jullie verhalen te lezen en te zien dat jullie het daar goed naar jullie zin hebben! Geniet ervan!

Groetjes Marleen

• 12 December 2009 - 12:26

Eline:

oww wat zijn die bruine kindjes daar toch mooi :) er is er nog niet één te vondeling gelegd? ;)
    liefs eline

• 12 December 2009 - 17:16

Susan:

Hey wil en wil,

Leuk om te lezen dat het allemaal zo bevalt. Maand gaat snel voorbij he! Veel plezier en geluk daar.

Liefs Suus

P.S. jullie moeten de huidige locatie ff veranderen. Ik zie 3 graden en bij jullie hoort er nog een 0 achter te staan.

• 13 December 2009 - 18:55

doei doei dikke kuss

• 15 December 2009 - 11:39

Rende:

Hey Wil en Wil,

Top dat het allemaal begint te lopen zoals jullie wilden! De tijd vliegt voorbij als ik het allemaal zo hoor! Geniet ervan en we mailen!

• 16 December 2009 - 09:16

Wilfred En Willemien Van Den Bosch:

BELANGRIJK!!
    OLIEBOLLEN TE KOOP VOOR DE ZENDELINGEN!

interesse in lekkere oliebollen? deze worden gebakken en rondgebracht op 30 dec. tussen 2 en 4 en tussen 6 en 8. Je kunt ze ook ophalen aan de Nobelsingel 2 in Oldebroek bij fam.van de Poll.
    kosten: 10 stuks voor 5 euro.

contactinfo:mailen naar r.badenbroek3@chello.nl of bel naar 0525-651807

GROETEN GIOVANNI

• 23 December 2009 - 11:28

Ineke Bellinga:

Beste Willemien en Wilfred,

Op de bank lag een boekje en tot mijn verbazing las ik jullie verhaal zodoende deze site ontdekt en vol belangstelling jullie verhalen gelezen, heel mooi hoor Gods zegen en ik blijf je volgen.

Groetjes Ineke.