Volop aan de gang - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu Volop aan de gang - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

Volop aan de gang

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

02 Maart 2011 | Namibië, Rehoboth

Nog sneeuw gehad de afgelopen dagen? Daar kunnen we ons niets bij voorstellen. Wel heeft het hier ontzettend geregend sinds we terug zijn. Het is niet te vergelijken met de paar buitjes die we vorig jaar hebben gehad en wat het regenseizoen genoemd werd. Inmiddels is hier zelfs de Oanob Dam al overstroomd, ontstaan er rivieren en is alles supergroen. We hebben dagen aaneen regen en bewolking gehad. Inmiddels is dat aardig over en regent het nu nog 2x in de week gemiddeld, maar dan wel een fikse bui. Dit zorgt ervoor dat de wegen erg slecht zijn en dat Willemien het nummerbord van het bakkie verloren is in een diepe plas…

Verder loopt er van alles

Wilfred is druk met de financiën bijwerken. En er moet een jaarverslag gemaakt worden. Verder gaat de voortgang van de huisjes prima, ze zijn nu bezig met de keukens erin te maken en dan hopelijk kunnen de nieuwe vrijwilligers er einde van de week in.

Er zijn 4 nieuwe vrijwilligers die ons team komen versterken. Jolanda is student creatieve therapie en is hier voor een half jaar. Peter is hier voor een jaar en Gerard en Heleen zijn een echtpaar die nu eerst 10 weken hier zijn en hopelijk voor 3 jaar terug zullen komen.

Een heel verschil voor ons ,want we zijn van een team van 6 naar een team van 10 gegaan. Maar over 4 weken vertrekken de eersten ook al weer, GerritJan en Marlies hebben dan hun 5 maand bij ons erop zitten. Tijd vliegt…

Verder zijn er niet alleen mensen aangekomen maar is ook de container uit Nederland aangekomen. Helaas staat hij nog niet op de goede plek, op het moment zelfs buiten ons terrein. De vrachtwagen zat i.v.m. de regen vast in de modder en heeft toen midden in de nacht de container maar gelost en is weggereden. Echt Afrika, nu is het wachten op een nieuwe vrachtwagen die hem dan op de goede plek gaat zetten.

We hebben al wel onze persoonlijke spullen en alle IKEA spullen eruit gehaald. Altijd leuk als er eigen spulletjes aankomen. Inmiddels is ons huisje wat veranderd met een tv-meubel voor ons tv’tje wat we mee hadden genomen en staat er een grotere bank in de woonkamer. Hij zit heerlijk zeker als we dan een Playstation spelletje kunnen spelen (Kris en Miek bedankt!!)

Naast een beetje computeren zijn we verder ook druk met de kinderen. Het nieuwe schooljaar is begonnen, niet geheel zonder problemen.

Schoolprogramma

Er is een hele groep kinderen die uiteindelijk niet zijn gekomen of inmiddels alweer zijn gestopt. Dit zijn allemaal kinderen die zonder ouders bij de huizen blijven en verslaafd zijn aan tabak en drugs. Er is veel groepsdruk, want ze wonen allemaal in hetzelfde gedeelte en om in hun verslavingen te voorzien is er geld nodig wat ze bij elkaar rapen op straat door te bedelen en flessen te verzamelen. Dit leven maakt het bijna onmogelijk om school vol te houden. We hebben met sommige kinderen best een zware periode gehad en dan is het moeilijk om ze te laten gaan. Maar er zijn hier geen voorzieningen om ze te laten afkicken of om op te vangen in een gezinssetting dus we lopen tegen onze eigen beperkingen aan.

1 van deze kinderen is Riaan die bij ons verbleef. Hij zou na de vakantie naar school en in een hostel verblijven maar hij wou niet, mede door verslavingen en vriendendruk is hij weggelopen en heeft zich zo misdragen dat ze hem niet weer terug wouden hebben. Hij heeft gekozen om het leven op straat weer op te pakken. En omdat er een hele groep is die daar voor kiest versterken ze elkaar daar alleen maar in.

Gelukkig zijn er ook kinderen die heel gemotiveerd zijn en trouw elke dag naar school komen. We hebben 2 klassen. Een klas met 9 kinderen die nog moeten leren lezen en schrijven. De jongste is 12 en de oudste is 20 jaar. En een klas met 5 kinderen die al meer zaakvakken krijgen en waarvan er op donderdag 2 bij komen die de rest van de week stage lopen. Gaaf om te zien hoe deze kinderen zijn gegroeid en nu dankzij ons programma werk hebben.

Ook in de huiswerkklas is er een hele nieuwe ploeg kinderen bij en zijn er nu 18 kinderen.

De Kidsclub op maandag is ook weer volop aan de gang en vorige week hadden we 510 kinderen.

In het begin van het jaar heb je altijd veel werk aan het inschrijven van de kinderen bij de scholen. Schoolspullen aanschaffen, uniformen kopen en lesmateriaal maken.

Verder zijn vooral de foto’s erg leuk om even te bekijken om overal een beetje een beeld van te krijgen.

Anekdote van de week:

Willemien is niet zo’n goede combinatie met auto’s. 2 weken terug moest ze met de auto naar Windhoek en heeft ze natuurlijk niet op de brandstofmeter gekeken met het gevolg dat ze 30 km voor Windhoek stil stond zonder benzine….gelukkig was er wel een jerrycan dus is ze wel aangekomen in Windhoek waar ze snel heeft kunnen tanken. Maar later op de dag na een heerlijke lunch wil ze de auto starten en bleek dat de accu leeg was omdat de lichten nog aanstonden, jaja…. Maar na een paar vriendelijke mannen die haar hebben aangeduwd is ze veilig weer aangekomen in Rehoboth. Heleen die met haar mee was zal niet zo snel weer bij haar instappen,hahaha…

Verder hebben we allebei “donkey vleis” gegeten. Nooit geweten dat met de juiste kruiden ezels vlees zo lekker kan smaken. Gelukkig behoorlijk veel donkeys in Rehoboth.

Lieve groetjes Wilfred en Willemien

• 02 Maart 2011 - 14:27

Suus En Martijn:

Tjonge, het lijkt het tropisch regenwoud wel... super groen!! Errug leuk om te zien! Heel veel succes met de kids, we vinden het gaaf om te zien dat jullie er, ook dit jaar, weer helemaal voor gaan! Ennuh, zijn benieuwd naar jaarverslag :)

• 02 Maart 2011 - 14:59

Roos:

Supergoed bezig!! Wat doen jullie met zijn allen toch goed werk!! Combi Willemien- auto's is dus niet optimaal. Combi Roos - Vliegtuigen ook niet; een berichtje live vanuit Parijs, aangezien ik hier op het vliegveld ben " gestrand"; overstapvliegtuig naar Israel gemist ivm vertraging op schiphol, dus ga me nog een paar uurtje vervelen hier... Van vervelen is bij jullie geen sprake als ik lees waar jullie allemaal druk mee zijn. Succes met het jaarverslag Wilfred en natuurlijk met alle werkzaamheden!! Laat jullie niet ontmoedigen dat er nu minder kids zijn. Je weet nooit wat je " van binnen" bij hun bereikt hebt! En jullie betekenen natuurlijk superveel voor alle kids die nog wel heel dankbaar zijn voor de kansen die jullie ze bieden!! Dikke Franse Knuffel voor jullie allemaal daar!

• 02 Maart 2011 - 17:17

Greta En Nils:

Dat kan niet!!!!!!
    Groen gras?? In de zandbak???? Toen we er vorig zomer waren leek het er niet op dat de zandbak ooit groen kon worden.

Zo zie je maar. Thomassen hier in Den Ham.

Super om de verhalen te lezen.
    Fijn dat jullie wel een stevige vast groep kinderen hebben die wel dagelijks komen.
    En voor die kinderen gaan jullie!!!!

Groetjes Greta en Nils

• 02 Maart 2011 - 17:25

Jan En Ineke Belling:

Lieve mensen weer een mooi en indrukwekkend verslag,om te lezen, geweldig wat jullie doen, morgen vertrekken we voor vier weken naar Tanzania en Kenia om onze medewerkers van CHI te bezoeken, we zien er naar uit.

• 03 Maart 2011 - 01:33

Marieke Van Het Ende:

Wauww mooi zeg dat groene Rehoboth, het lijkt zo een heel ander land!

fijn te horen dat jullie de draad weer mooi hebben opgepakt!
    heel veel succes nog met alles!

De groetjess!!

• 04 Maart 2011 - 21:06

Jan En Marcel:

Hoeveel koeien moeten we sturen???
    Of moeten we helpen inkuilen???

Groetjes uit Den Ham.

• 08 Maart 2011 - 12:06

Eline & Simon:

wauw wat groen daar! wat een verschil met een half jaar geleden!
    jullie bank staat mooi hoor :)

• 04 April 2011 - 14:24

Kippetje Belinda:

Leuk hoor, om zo te lezen hoe het er bij jullie aan toe gaat.

Ik denk dat willemien beter appeltaart bakt dan auto rijd, maar met deze omstandigheden ach we vergeven het haar.

Jullie doen goed werk en er zullen er altijd afvallen die het niet volhouden.Als jullie het maar volhouden.
    Tot het volgende verhaal.
    Belinda