vakantie is weer voorbij... - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu vakantie is weer voorbij... - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

vakantie is weer voorbij...

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

22 Mei 2011 | Namibië, Rehoboth

Hallo allemaal,
Hier zit de vakantie er weer op dus tijd om weer eens wat te laten horen en te laten zien op de foto’s!
Afsluiting voor de vakantie

We hebben de eerste periode van het schooljaar goed afgesloten. Jolanda haar familie was hier en zij hebben tijdens de technieklessen met de kinderen een houten krukje gemaakt, ze waren er helemaal trots op. De laatste dag was de rapportuitreiking wat voor de kinderen altijd heel spannend is. Alle rapporten worden hardop voorgelezen, omdat het gros van de kinderen niet goed genoeg kan lezen. Vervolgens hadden we het plan om naar Oanob te gaan, maar door de enorme regenval die de hele week al duurde ging dat feest niet door. Toen hebben we lekker film gekeken en geluncht bij de lokale snackbar waar ze patat met worst hebben gegeten. En met lekker eten maak je ze altijd blij. Als laatst kregen ze nog een lekkere warme deken mee naar huis omdat de wintertijd op komst is. Uit Den Ham zijn er honderden dekens gekomen in de container die heel goed van pas komen, omdat het hier nu al flink koud is.

Druk op het centrum

Terwijl de vakantie begonnen was voor de kinderen, hadden wij nog genoeg te doen. We hebben een derde klaslokaaltje gecreëerd, zodat we de verschillende niveaugroepen nog wat meer kunnen opsplitsen. Wilfred heeft het jaarverslag afgerond en aan de accountants overgedragen.

Ook hebben we de hele container uitgepakt en alle kleren en speelgoed uitgezocht. Nou geloof ons, dit was echt heel erg veel. We hebben alle kleren gesorteerd en wat we niet konden gebruiken uitgedeeld aan kerken, scholen en andere organisaties. Alle kinderen konden we nu na de vakantie mooi in het nieuw steken!
Ook hebben we Koninginnendag gevierd met ongeveer 40 nederlanders die in Windhoek bij elkaar kwamen in een lunchroom van een Nederlandse eigenaar. De Nederlandse ambassadeur vanuit Zuid-Afrika kwam er zelfs aan te pas omdat we op officiële uitnodiging van de koningin waren. Bea heeft gezorgd voor een lekkere kroket, snert en heel veel lekkere hapjes!

In een tentje in Botswana

En toen begon de “echte” vakantie, in hoeverre je het een vakantie kunt noemen in een tentje ;-) We gingen samen met Peter richting Botswana waar we heel wat avonturen en ook pech hebben gehad.

Woensdag zijn we vertrokken en begonnen we in Windhoek waar we naar de bios gingen en de laatste 10 minuten het filmrolletje wegbrandde waardoor we het einde niet konden zien. Vervolgens door naar Buitenpos, vlakbij de grens met Botswana. Hier is Peter zijn bril vergeten toen we de volgende dag er weg reden, met het gevolg dat “ Stevie Wonder” de rest van de vakantie met zijn (versterkte) zonnebril op moest lopen… Erna naar Maun bij de Okavango Delta, helaas kreeg Willemien hier blaasontsteking wat een spoedbezoek aan de Medical Clinic tot gevolg had voor dat we in de smalle Mokoro bootjes over de Delta zouden varen naar een onbewoond eilandje. Hier hebben we de nacht doorgebracht, Willemien levend op antibiotica en plassend in de bush.

Vanuit daar zouden we door Chobe National park rijden richting de volgende camping plek. Deze bereikten we helaas niet aangezien we half 4 in de middag vast kwamen te zitten in vreselijk mul zand, midden in het park en de motor uitviel. De auto was niet meer aan de praat te krijgen en duwen was onmogelijk in het mulle zand. Aangezien we midden in een wildpark waren was het niet veilig om ons tentje op te zetten. Daarom maar besloten om alles uit de auto op het dak te zetten en zijn we zelf in de auto gaan slapen.

Gelukkig zijn we niet lastig gevallen door wilde dieren en de volgende ochtend om 9 uur kwamen de eerste auto’s ons voorbij die ons eruit hebben getrokken.

Vervolgens door naar de eerste de beste autogarage om de auto te laten maken, de starter bleek kapot en deze was niet te repareren, maar ze hadden ook geen nieuwe op voorraad. Dit betekende dat na 3 uur wachten de conclusie was dat we iedere keer moesten duwen om de auto aan te krijgen. Dus dat hebben we de rest van de vakantie gedaan….

Bij de grens met Zimbabwe, hebben we de volgende dag de Victoria Falls bekeken, wat een watergeweld echt super! Doordat het water heel hoog stond was er zoveel nevel op sommige stukken dat het leek alsof je in een enorme stortbui liep. Gelukkig had Willemien een poncho, want Wilfred was helemaal doorweekt (ik had wel mijn zwembroekje aan hoor:)).
De volgende dag hebben we op olifanten gereden, ook een bijzondere ervaring. Gaaf om op zo’n groot dier te rijden en het zat prima. Alleen bij het afstappen vergat Wilfred het fototoestel wat vervolgens op de grond viel en het niet meer deed….

De volgende dag zijn we doorgereden naar Gweta, naar een supermooie lodge, Planet Boabob. Alles is er heel sfeervol ingericht en beschilderd en er zit een groot zwembad bij wat heerlijk was aangezien het in Botswana een stuk warmer was dan in Namibië. We zouden hier de volgende dag een excursie met quads doen waar we erg veel zin in hadden. Alleen werd ons die avond meegedeeld dat de quads kapot waren dus dat dit niet door kon gaan, zucht….. wel hebben we toen heerlijk een dag gerelaxt aan het zwembad….

De laatste dag zijn we naar Ghanzi gereden, het geld dat uitgespaard was door de excursie moest vervolgens uitgegeven worden aan een boete voor te hard rijden. In Ghanzi aangekomen sliepen we 7 km van de weg af in het midden van de bush, er liepen wilde varkens, struisvogels, herten en kudu’s op enkele meters afstand om ons heen. ’s Avonds hadden we een braai met de 6 lokale mensen die daar de campingsite runnen, erg geslaagd, alleen wat minder was dat ze aankondigde zelf die avond naar het dorp te gaan en niet op de campingsite te slapen. Dus lieten ze ons zonder elektriciteit achter in de bushbush. Ook dit keer zijn we weer gespaard gebleven voor een kudu-aanval, maar het was een erg koude nacht. Zo koud dat de motor van de auto zo koud was dat hij naar het aanduwen van een heuveltje af niet startte en we vervolgens voor de tweede keer geen kant op konden met die bak. Na anderhalf uur wachten kwam de manager aanrijden en die heeft de auto eruit getrokken waarna we toch onze reis naar Rehoboth konden vervolgen. ’s Avonds rond 5 uur kwamen we weer aan in het koude Rehoboth na een enerverende vakantie!

Weer aan de slag
Inmiddels zijn we alweer volop aan de slag. Maandag voornamelijk heel veel wasjes gedraaid, je maakt wat smerig in 10 dagen!
Ook de schoolklas is weer begonnen, bijna iedereen is er weer, dat is altijd even spannend na de vakantie. Bennie was er de eerste dag niet, want hij durfde niet te komen want zijn schoolschoenen die hij op school had moeten laten had hij meegenomen en nu waren ze gestolen….
Verder had iedereen er weer zin in om te beginnen en doen ze leuk mee. Ook de eerste huisbezoeken hebben Willemien en Jacobus alweer gedaan en Wilfred is druk op het dak met onze boiler die nog steeds niet werkt na een jaar, maar zo wordt Wilfred wel handig….
Vrijdagavond starten we met onze wekelijkse jeugdavonden, het is goed om ook in de avonden wat aan te bieden dus we zijn erg benieuwd hoe het zal gaan en hoe de opkomst steeds zal zijn.
Zaterdag moeten we er vroeg uit (lees half 6) want dan hebben we een officiële hardloopwedstrijd van het RKC, voor verschillende leeftijdscategorieën en 2 afstanden. Vorig jaar was het een uitprobeersel, maar dit jaar beloven er heel wat mensen op af te komen. We zijn benieuwd! Dit jaar doet Wilfred geen poging meer om mee te lopen na de dappere poging vorig jaar waar hij bij de eerste keer oefenen zulke blaren opliep dat hij 2 weken later nog niet kon deelnemen aan de wedstrijd….
Volgende week komen er weer 3 nieuwe mensen aan waaronder Gerlinda die afgelopen jaar ook 2 maand is geweest om als juf te werken, zij zal nu voor anderhalf jaar komen. Daarnaast komen nog Henno en Linda zij komen voor 10 weken.
Verder hebben we afscheid van Joanneke en JanJaap want zij verlaten 30 mei Namibië na een periode van anderhalf jaar. We zijn hier tegelijk gekomen en hebben alles samen meegemaakt, het zal wel even wennen zijn zonder hen.

Nou tot zover weer onze update,
Lieve groetjes Wilfred en Willemien

Anekdote van de week:
Voor onze hardloopwedstrijd werd er een stukje in het lokale krantje geplaatst. JanJaap had ze daarvoor de flyer gemaild, maar dit bestand konden ze niet openen dus hebben ze bedacht dat ze dan de flyer van vorig jaar er wel bij konden zetten. Nu staat er dus in de krant dat de hardloopwedstrijd is op 31 juli 2010! Hoe zo niet nadenken…….

Taalles:
Mussie = muts
Kombers = deken
Plakkies = slippers
Teerpad = asfaltweg

• 22 Mei 2011 - 16:56

Suus:

Hahaha, wat een verhalen!! Tjonge vast in de bushbush, jullie hebben die nacht in de auto vast heerlijk geslapen ;) Mooi om te lezen, is de laptop trouwens weer helemaal gemaakt? Hé geniet er lekker van de komende tijd, succes met afscheid nemen en ook met het inwerken van de nieuwe mensen!
    Liefs vanuit Zwolle!

• 22 Mei 2011 - 17:16

Wilfred En Willemien Van Den Bosch:

Sorry, we hebben het woensdag al getypt maar door gebrek aan tijd en internet staat het er nu pas op! De jeugdavond was super, 25 jongeren en ook de hardloopwedstrijd was een succes, voor foto's www.renekidscentre.nl
    Onze laptop is nog steeds kapot dit kan zorgen voor een wat late reactie op mailtjes, helaas....

Groetjes Wilfred en Willemien

• 24 Mei 2011 - 12:18

El:

Heb zelfs jullie vakantieverhaal vertaald aan mn teamgenoten! Wat een avonturen zeg! If only I could see your face Willepil!
    In 1 woord dus: GEWELDIG! :-)

• 24 Mei 2011 - 21:10

Nils:

Super om te horen dat de dekens goed worden gebruikt!

Veel succes en Gods zegen toegewenst
    Groetjes uit Den Ham :)

• 25 Mei 2011 - 21:23

Mieneke:

Dit is nu precies de vakantie die Jorim op zijn verlanglijstje heeft staan. Wel met een auto die niet al te veel nukken vertoont. Dit jaar zit het er niet in. We zijn druk met onze ouders en blijven daarom maar een beetje dicht bij huis dit jaar. Maar wat in het vat zit....!!
    Succes met de hervatting van jullie werkzaamheden en trek wat warms aan tegen de koude winteravonden.
    Groetjes
    Mieneke en Jorim

• 26 Mei 2011 - 12:51

Ina Ijdema:

wat een belevenissen en erg leuk beschreven. Ik wil Joanneke en jan jaap een goede terugkomst in Nederland toewensen
    Wij komen weer begin november en we zullen elkaar zeker weer zien
    baie drukkies van Ed en Ina

• 21 Juni 2011 - 13:37

Rik:

Dank voor jullie verjaardagskaart, erg grappig! En erg attent dat jullie van die afstand hier nog mee bezig zijn, kan deze jongen nog wat van leren... :-) Groet Rik!

• 08 Juli 2011 - 12:56

Auke En Annemieke:

Hoi Wilfred en Willemien,
    Wij (auke en annemieke) komen als het goed is eind december werken voor het RKC. Nu hebben wij met Rene afgesproken om een skype meeting af te spreken met jullie :D
    We hebben geen mailadres van jullie, dus we doen het even via jullie pagina.
    Wij hebben nu vakantie, dus over het algemeen kunnen wij altijd.
    a_de_bruin@hotmail.com

Tot mails!! Groetjes Auke en Annemieke