Weekrooster - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu Weekrooster - Reisverslag uit Rehoboth, Namibië van Wilfred en Willemien Bosch - WaarBenJij.nu

Weekrooster

Door: Wilfred en Willemien

Blijf op de hoogte en volg Wilfred en Willemien

09 Juli 2011 | Namibië, Rehoboth

Hallo allemaal,
Hoe is het daar in Nederland? Hier gaat alles goed. Het is nog steeds winter en ook echt koud. IJs aan het dak, koude wind en de hele dag de winterkleren en de verwarming aan. Samen met de winter zijn er ook nieuwe vrijwilligers aangekomen, Gerlinda, Henno en Linda. Deze laatste twee hebben nog een paar weekjes te gaan en dan vertrekken ze al weer. De tijd vliegt. We hebben een gezellig team en we zijn druk met de kinderen.

Pas zei iemand nog tegen me hoe anders het leven hier is, om jullie hier iets meer een idee van te geven willen we dit keer graag vertellen hoe onze week er hier uit ziet. Iedere week is weer anders, maar ongeveer.

Maandag
Dit is voor ons het begin van de week. We beginnen om 8 uur met gezamenlijk gebed en dan de vergadering. Daarin bespreken we een vast aantal rubrieken en houden we elkaar op de hoogte van wat we aan het doen zijn en mee hebben gemaakt.

Na de vergadering moeten er 500 broden gesmeerd worden voor de Kidsclub dit doen we in samenwerking met Michell die vorig jaar in onze schoolklas zat, zij is toen bevallen van een meisje, Ingrid, en zij komt nu 4 dagen in de week om schoon te maken op het centrum zodat we haar nog kunnen ondersteunen met voedsel en kleding. Wilfred gaat dan de boodschappen doen voor de vrijwilligers die om half 2 komen lunchen. Willemien bereidt de lessen van de Kidsclub voor en zorgt dat het materiaal allemaal bij elkaar is. Om half 2 komen de vrijwilligers (16) waarmee we samen lunchen en de Kidsclub voorbereiden. Dan om 3 uur begint de Kidsclub en komen de kinderen binnen. Elk kind krijgt een kaartje om en wordt verdeeld in onder en bovenbouw. Gemiddeld zijn er zo’n 500 kinderen (de afgelopen week zelfs over de 600 steeds). Ze krijgen drinken en dan bidden en zingen we samen. De 2 groepen gaan uit elkaar en Willemien is de leiding van de bovenbouw. Deze kinderen worden op leeftijd in 4 groepen gedeeld en elk krijgt zijn eigen les van 2 teachers, dit rouleert tot ze na 4 weken alle lessen een keer hebben gehad. Wilfred zorgt dat het water, brood en eten steeds op de juiste plek is. Hij koopt en smeert bij als er niet genoeg is en zorgt dat de kinderen buiten niets van elkaar afpakken. Want als de les voorbij is krijgt ieder kind drinken een appel en een dubbele boterham. Na afloop is het afruimen, afwassen en de lokale vrijwilligers uitbetalen in munten (= taak Wilfred) die ze kunnen besteden in de RKC-shop (suiker, deeg, soep etc.) en we sluiten de maandag altijd af door te eten met het hele team.

Dinsdag, woensdag en donderdag
Elke doordeweekse ochtend beginnen we met gebed met het team om kwart over 7. Dan om kwart voor 8 begint het schoolprogramma met ontbijt met alle kinderen. We hebben 3 klassen met ongeveer 6 leerlingen. De leeftijden zijn tussen de 12 en 20 jaar, ze zijn ingedeeld op niveau want de meesten moeten nog leren lezen en schrijven. Willemien heeft de leiding over het schoolprogramma in de ochtend. Ze geeft godsdienst, rekenen, lezen, schrijven, engels, crea en biologie. Verder krijgen de kinderen nog techniek, sport, kookles, aardrijkskunde en science. De schoolochtend duurt tot 1 uur wordt afgesloten met gezamenlijk eten. Na schooltijd blijven enkele leerlingen om klusjes te doen om zo plastic muntjes te verdienen zodat ze voor zichzelf eten of kleren kunnen kopen in ons winkeltje.
Op de ochtenden doet Wilfred de financiën, hij overziet de bouw en stuurt de 2 terreinwerkers aan, hij is verantwoordelijk dat de auto’s rijden en we warm water hebben en deze 2 punten zorgen al bijna voor een fulltime baan. En dan doet hij ook nog alle inkopen en contacten met overheden en organisaties. Ook is hij de oppas, aangezien Petrina sinds de mei vakantie met haar zoontje Rivaldo van 3 maand naar school komt. Doet hij erg goed…

’s Middags komen de kinderen van de huiswerkklas, hier begeleidt Willemien een jongetje individueel die al in grade 5 zit en nog moet leren lezen. Verder rijdt ze nog wel eens rond om wat kinderen op te pikken. Op dinsdag en donderdag gaat ze samen met Jacobus op huisbezoek, dit houdt in dat ze weer nieuwe kinderen ontmoet en registreert om hun zo beter te leren kennen en te kijken waar hun behoefte ligt en of en waarin we kunnen helpen. Deze registraties worden vervolgens uitgewerkt op de computer.

Op woensdagavond hebben we bidstond, dan zingen en bidden we met het team. Heerlijk om dan Nederlandse liedjes te zingen. 1x in de maand gaan we bidden in de wijk.

Op donderdagavond mogen er altijd 2 kinderen uit de schoolklas komen eten. En dat is altijd een feestje, een warme douche, lekker eten, op de playstation en dan een filmpje kijken met lekker koffie en iets lekkers. Dit zijn echt waardevolle momenten, je kunt een persoonlijke relatie met de kinderen opbouwen, ze delen op zulke avonden altijd van alles en je ziet ze van alles enorm genieten. Eerst staan ze op de drempel en twijfelen of ze wel binnen mogen komen of wel op juffrouws bank mogen zitten. Ze verbazen zich over de lichtjes in huis. En heerlijk dat warme water in de douche. Na die tijd is het chaos, sommigen wassen zich met de handen en drogen zich af aan het washandje waardoor de handdoek nog mooi schoon is. Soms zit de bodylotion overal aan de muur of bergen zand op de vloer. Maar het is altijd genieten voor ze. Deze kwaliteitsmomentjes zijn echt belangrijk, hier zien kinderen dat je om ze geeft en moeite voor ze wilt doen en dat ze goede dingen waard zijn.

Vrijdag
Op vrijdag gaat Wilfred altijd naar Windhoek om inkopen te doen voor de hele week, hierbij valt te denken aan de 600 appels die er in een week doorheen gaan, broodbeleg, eten voor de 3 maaltijden die door de week voor 50 mensen per keer gekookt worden en de inkopen voor in het winkeltje waar de kinderen en de vrijwilligers weer kopen.

Willemien gaat soms mee naar Windhoek om schoolspullen ed. te halen en andere keren is ze in Rehoboth. Dan is het de dag van overleg op scholen of met de maatschappelijk werkster. Voorbereidingen voor de schoolweek moeten gemaakt worden. De lesmethodes maken we veelal zelf omdat het leesniveau laag is en reguliere schoolboeken veel te moeilijk. Bovendien heb je geen 8 jaar om ze alles te leren dus wil je de belangrijkste dingen aanbieden. Dus lessen moeten gemaakt worden, lesmateriaal, registraties moeten bijgehouden worden en ook administratieve documenten voor het Kids Centre. Er moeten handleidingen gemaakt worden, regels, overlegmomenten met teamleden e.d.

Vrijdagavond is het jeugdavond. We beginnen om 5 uur met samen te eten, aansluitend zingen en dan een praatje en een verwerking in kleine groepjes. We willen de kinderen meer van God leren en hoe ze kunnen groeien in het geloof. Elke week zijn er zo’n 20 jongeren. 1x in de maand als het PayDay (= mensen ontvangen hun loon van de afgelopen maand) is in Rehoboth dan houden we filmavond en is iedereen welkom. Op zulke dagen zijn er vreselijk veel dronkenschappen en vechtpartijen op straat. Op deze avonden willen we zo veel mogelijk kinderen van de straat houden. Na afloop van de avonden brengen we de jongeren altijd naar huis.

Zaterdag
Zaterdag is onze uitslaapdag, alhoewel er altijd ongevraagd mensen staan te roepen. Er is altijd veel aanloop van kinderen, medewerkers, geïnteresseerden of de zoveelste persoon die werk of geld komt zoeken. Niet altijd even makkelijk. Verder moet de was ook gedaan worden en is dit ook de dag van mailen, skypen, boodschappen doen, als het goed weer is lekker naar de Dam om in de zon een boekje te lezen etc. Ook krijgen we steeds meer sociale contacten hier en dat is ook erg leuk, zo wordt je nog eens uitgenodigd om ergens te komen eten o.i.d.

Zondag
Zondagochtend gaan we altijd met 2 auto’s naar de kerk die vaak helemaal afgeladen zijn met oma’s en kinderen die anders ver moeten lopen. In de dienst zitten al deze kinderen vervolgens bij ons. De kerk duurt tot ongeveer half 12. Soms hebben we eters of gaan we ergens eten en anders lekker een soepje. ’s Middags gaan we meestal naar het bezoekuur in het ziekenhuis. Op de kinderafdeling liggen een aantal kinderen die nooit bezoek krijgen van hun ouders of familie, deze kinderen liggen er soms wel een jaar. We zijn inmiddels zo bekend dat we na bezoektijd altijd blijven om ze eten te geven. ’s Avonds een spelletje en vaste telefoontjes (hè, mam) of skypen.

En dan is de week alweer om. Zoals ik al zei is geen week hetzelfde. Er kan van alles gebeuren of tussenkomen. Vorige week kwam op woensdagmiddag een jongetje van de huiswerkklas aan die zijn arm behoorlijk gebroken had, toen heeft Willemien hem meegenomen naar het ziekenhuis en daar moesten foto’s gemaakt worden, gegipst en hij moest opgenomen worden, dan ben je zo van 4 uur tot 6 uur bezig om vervolgens in het bezoekuur nog even te kijken hoe het is.

Soms moeten we plotseling naar Windhoek omdat een kind daar naar toe moet. In Rehoboth is maar een klein ziekenhuis waar ze geen operaties e.d. uitvoeren, dus geregeld moeten mensen naar Windhoek.

Ook komen er met regelmaat onaangekondigde bezoekers die een rondleiding nodig hebben. Zo kwam er 4 weken geleden op maandag een witte limousine aanrijden met Miss Namibia erin. Zij kwam ons een boodschappenpasje van een lokale supermarkt van 500 euro aanbieden. Zij had het doel mogen kiezen en koos voor ons project. Super leuk!

En kinderen maken van alles mee en komen ons halen. Ze voelen zich hier veilig en weten dat wij om hun situatie geven. Soms een pijnpil voor de hoofdpijn, andere keren een verbandje om een zere plek, of een ritje naar de tandarts om een tand te trekken. Maar ook hulp als ze zijn geslagen, uit huis zijn gezet, er gestolen is of er iemand overleden is. En al deze dingen zijn hier veel voorkomend.

Kortom we hoeven ons hier nooit te vervelen en het is heel afwisselend en dat maakt ook dat we het hier super maar ons zin hebben. We willen jullie dan ook uitdagen om ons eens op te zoeken om het met eigen ogen te komen bekijken!

Tot snel en lieve groetjes Wilfred en Willemien

• 10 Juli 2011 - 21:15

Anna:

Wat leuk om zo een weekverslag te lezen! Geeft een heel goed beeld! Leuk hoor! Ik snap jullie enthousiaste! Dikke kus!

• 11 Juli 2011 - 07:57

Frank:

Geweldig wat jullie daar doen. Mooi dat we dit allemaal kunnen volgen. Gods zegen voor jullie werk.

• 11 Juli 2011 - 10:17

Els Van De Poll:

Hoi W&W,
    Leuk om zo een heel verslag van elke dag te lezen; wat doen jullie toch veel voor deze kinderen. Ik eer jullie om wat jullie doen. Geweldig!!

• 11 Juli 2011 - 20:41

Roos:

Wist niet dat er in Namibië 48 uur in één dag zitten.. Wat een heerlijke bezige bijtjes zijn jullie!! Toppers!! Die mensenlevens die door jullie zo veranderd worden. De persoonlijke aandacht die ze totaal niet kennen, de liefde die ze nooit eerder hebben gevoeld, de praktische hulp, echt geweldig man wat jullie doen!! Respect!! Baie veel sege (ofzoiets ;-)) gewenst en ik hoop écht nog een keertje "langs te komen" en in real life alles mee te maken! Knuffels voor jullie!

• 13 Juli 2011 - 06:57

El:

He, wat zie ik nou?! Ik sta helemaal niet in jullie weekrooster (met naam en toenaam bedoel ik; dat snappen jullie ook!)!
    Maarru..met zo'n weekrooster mogen jullie binnenkort best wel eens een week vrij nemen hoor!
    Ondertussen ben ik heeeel erg trots dat jullie dit allemaal doen!
    Love yah!

• 15 Juli 2011 - 10:31

Mieneke:

Lekker druk en afwisselend zo'n week. Hebben jullie nooit het idee dat je handen en voeten tekort komt om al deze activiteiten in een week te proppen? Helpt Annelies nog wel een beetje mee? Zet haar maar lekker aan het werk , want ze heeft op die PH weinig uitgevoerd. Veel plezier jullie met elkaar en zet hem op!!

• 16 Juli 2011 - 12:30

Ineke Bellinga:

Bedankt voor dit uitgebreide weekverslag, we zien dat jullie daar echt op je plek zijn, wat een jeugdreis niet kan uitwerken he, we zijn trots op jullie, groetjes Jan en Ineke (CHN)